Bestel in 2015 terug naar 15 omroepen

vrijdag 08 januari 2010 / Redactie / geen reacties

De publieke omroep moet in 2015 maximaal vijftien omroeporganisaties tellen, zei NPO-bestuursvoorzitter Henk Hagoort donderdagmiddag in zijn nieuwjaarsrede.

Alleen dan kan het bestel volgens hem bestuurbaar blijven. Nu zijn er nog 24 publieke omroepen. Hagoort: ‘We willen voorkomen dat dit bestel fragmenteert door een gestaag groeiend aantal spelers, Het aantal blijft al decennialang groeien en iedereen weet dat die trend eens gekeerd moet worden. Wil dit bestel open kunnen blijven, dan moeten we zelf aan de slag om het aantal bestaande omroepen te verminderen. We hebben daarom met elkaar afgesproken dat we toewerken naar maximaal vijftien bespelers in 2015.’

De bestuursvoorzitter wil de vermindering voor elkaar krijgen door zendgemachtigden te laten fuseren. Volgens zijn woordvoerder zijn de plannen besproken met de verschillende omroepbestuurders en die staan niet afwijzend tegenover het idee. ‘De aangekondigde fusie tussen NPS, Teleac en RVU is een eerste belangrijke stap. Maximaal vijftien bespelers is een prima aantal om enerzijds het unieke karakter van dit bestel te bewaren en anderzijds voldoende slagkracht te behouden.’

Onlangs kondigde minister Ronald Plasterk (Media) een bezinningsperiode aan over de toekomst van het Nederlandse omroepbestel. Hij refereerde aan noodzakelijke digitale vernieuwing. Volgens Hagoort kan die vernieuwing ook binnen de huidige opzet van het bestel worden gerealiseerd. ‘Nederland heeft een van de meest innovatieve en creatieve omroepen van West-Europa. Het bestel nodigt uit tot creatieve competitie tussen de verschillende omroepen, waarbij de beste ideeën de meeste kans maken. Ook nieuwe stromingen als WNL, PowNed en de nieuwe moslimomroep zijn er welkom.’
Hagoort liet in zijn speech verder doorschemeren dat hij vindt dat de politieke onafhankelijkheid van de omroepen onder vuur ligt. ‘Nederlandse politici lijken zich steeds minder te realiseren dat de publieke omroep geen politiek eigendom is. In ons bestel zijn de omroepen autonoom.’