Medewerkers KRO organiseren werkonderbreking

maandag 16 november 2009 / Redactie / geen reacties

Het KRO personeel organiseert morgen een werkonderbreking als reactie op het voorstel dat de directie doet voor een sociaal plan. Onder de slogan ‘Goed leven = Goed Sociaal Plan’ zullen de werknemers om 11.45 het werk onderbreken en demonstratief samenkomen voor de ingang van het AKN gebouw aan de ’s-Gravelandse weg 80 te Hilversum. Ook de vakbonden FNV KIEM en CNV Media zijn diep teleurgesteld in de wijze waarop de directie met haar personeel omgaat.

De afgelopen maanden waren de vakbonden in overleg met de directie over een sociaal plan, bedoeld voor de reorganisatie bij de stafafdelingen en niet-programmatische diensten van de KRO. Hierbij moet 5% van de werknemers ‘afvloeien’. In een petitie hebben eerder al 197 van de ongeveer 300 KRO-medewerkers gepleit voor goede ontslagregelingen bij de geplande reorganisatie waarbij gedwongen ontslagen niet uit zullen blijven.

Echter neemt de directie het voorstel vooralsnog niet serieus. In een tegenvoorstel bleek namelijk weinig inlevingsvermogen en ziet de KRO het blijkbaar niet als haar taak verantwoordelijkheid te nemen over haar werknemers. Vorige week stemde het KRO personeel in een druk bezochte vergadering dan ook unaniem tegen de reactie van de directie op de petitie en voor acties.

Martin Kothman, bestuurder FNV KIEM: “We hebben lang geaarzeld om tot acties over te gaan. Vooralsnog zullen de acties publieksvriendelijk blijven, maar zeker niet onopgemerkt voorbij gaan.”

Kothman en Peter Bloemendaal, bestuurder CNV Media, hebben aansluitend aan de demonstratie overleg met de KRO-directie om in een ultieme poging alsnog tot een goed akkoord te komen.

______   __   __   ______     ______   _    _     _____
 /_   _//  \ \\/ // |      \\  /_   _// | || | ||  |  ___||