Makers in actie voor betere auteurswet

maandag 17 november 2014 / Redactie / geen reacties

Onder de slogan: "Mensen die maken wil je niet breken - De auteurswet moet beter" is Platform Makers (o.a. FNV KIEM) een campagne gestart om aandacht te vragen voor het wetsvoorstel Auteurscontractenrecht dat nu in de Tweede Kamer ligt.

Teken de petitie!

De Tweede Kamerleden hebben deze week de publicatie "Makers aan het Woord" ontvangen, een verzameling van schrijnende ervaringen van makers in alle disciplines over hun marktpositie en beroepspraktijk, met een oproep daar snel iets aan te doen (lees hier).

Ook verscheen er een artikel in de Volkskrant.

Verder is er een petitie online gestart, die kamerleden oproept om ervoor te zorgen dat het wetsvoorstel Auteurscontractenrecht snel wordt aangenomen.

Wat jij kan doen is:
• de petitie ondertekenen
• aanwezig zijn in de Tweede Kamer als het wetsvoorstel wordt behandeld. Houd de berichtgeving goed in de gaten!
• dit alles zoveel mogelijk verder verspreiden

Achtergrond
Auteurs en artiesten (de makers) worden door (grote) opdrachtgevers en exploitanten vaak gedwongen hun rechten over te dragen, zonder daarvoor een redelijke vergoeding te ontvangen. Daarnaast zijn de maakhonoraria de laatste jaren gekelderd en mogen organisaties van makers hier niet over adviseren of onderhandelen. Door dit alles zijn makers steeds minder goed in staat om een redelijk inkomen te genereren met hun creatieve prestaties. Om te voorkomen dat makers volledig gebroken worden, moeten er maatregelen genomen worden.

Vergoeding
Om deze reden is een wetsvoorstel in de Tweede Kamer aanhangig gemaakt voor aanpassing van de Auteurswet met als doel de positie van makers te versterken: het wetsvoorstel Auteurscontractenrecht. Dit bevat onder andere het recht op een billijke vergoeding voor gebruik van het werk, het recht op een aanvullende vergoeding bij onverwacht succes (bestseller-clausule), het recht om je werk terug te krijgen als het niet wordt gebruikt (non-usus-clausule), een verbod op onredelijke bepalingen en het recht voor organisaties om collectief te onderhandelen.

Een sterk auteurscontactenrecht - een wettelijke bescherming van makers tegen wurgcontracten,  vergelijkbaar met wetgeving in landen om ons heen – kan en moet een belangrijke bijdrage leveren om deze situatie te verbeteren. Dit wetsvoorstel wordt als het goed is begin december door de kamer behandeld.

_____      ___     _    _     _____    _    _     ______
 / ____||   / _ \\  | || | ||  |  ___|| | |  | ||  /_   _//