/ Kiem Nieuws

RSS

Maken van apps geen vetpot voor ontwikkelaars

woensdag 15 januari 2014 / Redactie / 1 reactie

Minder dan een procent (1%!) van de mobiele apps kan door de ontwikkelaar worden beschouwd als een financieel succes.

Dat blijkt uit een nieuw rapport van onderzoeksbureau Gartner. Volgens Gartner-analist Ken Dulaney is het maken van apps voor de meeste ontwikkelaars absoluut geen vetpot: "Ons onderzoek toont aan dat de meeste mobiele applicaties niet voor winst zorgen en dat veel mobiele apps niet gemaakt zijn om omzet te genereren, maar om merken te versterken en producten onder de aandacht te brengen of gewoon voor de lol", zegt hij.

Ontwikkelaars die gouden bergen verwachten, kunnen dus nog wel eens bedrogen uitkomen. Dulaney omschrijft de appmarkt als 'hyperactief'. Niet alleen is de concurrentie met het grote aanbod moordend, ook zijn er veel kwalitatief goede apps waar niet voor hoeft te worden betaald. Daardoor zijn de verwachtingen bij apps die wél geld kosten doorgaans hooggespannen. Gartner voorspelt dat gratis apps in 2017 verantwoordelijk zijn voor bijna 95 procent van de downloads. Bovendien wordt bijna 90 procent van de betaalde apps minder dan 500 keer per dag gedownload en brengen ze minder dan 1250 dollar (omgerekend 914 euro) in het laatje.

Bron: VK

Print deze pagina

/ Kiem Reacties

  • donderdag 16 januari 2014 / Marc-Jan Trapman

    Een vreemde 'analyse'; Overigens is het waarschijnlijk oorspronkelijke persbericht (http://www.gartner.com/newsroom/id/2648515) niet minder vreemd.

    a) In 2018 zal 94,5% van de app's gratis downloadable zijn, volgens Gartner. Een deel daarvan is gemaakt voor 'fun', en de opbrengst voor de makers is dus 'fun'. Een ander deel is in de een of andere vorm reclame, en de ontwikkelaars van de apps zijn dan dus betaald door een opdrachtgever, aangezien er niet wordt gerekend op inkomsten uit downloads. We kunnen er dus van uitgaan dat deze 94,5 % 'profitable' zal blijken voor de ontwikkelaars.

    b) blijft over 5,6 % apps die gokken op inkomsten uit downloads. Van deze app's zal 10%, nog steeds volgens Gartner, meer dan 500 keer per dag worden gedownload, en gemiddeld meer dan $ 1.250 *per dag* opbrengen. Dit is dan kennelijk een grens die door Gartner als 'profitable' wordt beschouwd. Omdat wij niet te horen krijgen wat de levensverwachting van een App is (maand? jaar?) en of het hier bruto, dan wel netto opbrengsten betreft, laat ons dit verder in het duister tasten. Maar een app die een maand lang $ 1.000 per dag opbrengt, is die mislukt? Verliesgevend? Iemand die hier iets over kan zeggen?

 
  _____     ______    _____    __   __    _____    _    _   
 / ____||  /_   _//  /  ___||  \ \\/ //  /  ___|| | || | || 
/ //---`'   -| ||-  | // __     \ ` //  | // __   | || | || 
\ \\___     _| ||_  | \\_\ ||    | ||   | \\_\ || | \\_/ || 
 \_____||  /_____//  \____//     |_||    \____//   \____//  
  `----`   `-----`    `---`      `-`'     `---`     `---`