Minder amusement bij publieke omroep in 2014

donderdag 18 juli 2013 / Redactie / geen reacties

De Nederlandse Publieke Omroep (NPO) programmeert volgend jaar langere series, een kleiner aantal programma's en minder amusement en human interest.

Groot amusement zoals Strictly Come Dancing verdwijnt op de zaterdagavond. De raad van bestuur van de NPO heeft half juli een besluit genomen over de uitzendschema's voor 2014, zodat de publieke omroepen weten welke uitzendtijden ze krijgen toegewezen voor hun programma-ideeën.

Nieuwe tijd DWDD
Het VARA-programma De Wereld Draait Door verhuist in januari definitief naar Nederland 1 op het nieuwe tijdstip van 19.00 uur, waardoor op Nederland 3 ruimte vrijkomt voor BNN's StartUp, een dagelijkse dramaserie voor jongeren.

Journalistiek
Nieuw in het goedgekeurde uitzendschema is dat Nederland 2 meer plaats voor drama en (onderzoeks-) journalistiek inruimt. Elke maandagavond wordt op Nederland 2 op primetime een documentaire uitgezonden. Ook komt er een dagelijks interviewprogramma, met de ene dag Sven Kockelman en de andere dag Eva Jinek. Daarin wordt 25 minuten lang een persoon aan een vraaggesprek onderworpen.

Boer Zoekt Vrouw
Gerard Timmer, directeur televisie bij de Publieke Omroep, zegt op Radio 1 dat alleen het grote zaterdagavondamusement verdwijnt. "Programma's als Boer Zoekt Vrouw en Heel Holland Bakt blijven bestaan." Kinderpogrammering wordt zo veel mogelijk ontzien in de bezuinigingen. Ook wil hij zich blijven onderscheiden van nieuwe zenders zoals FOX, door vooral met producties van eigen bodem te komen. "85 procent van alle producties zijn Nederlands. Ik hoop dat we de onderscheidende positie, die we in 2014 gaan inzetten, dan ook overeind kunnen houden."

NPO
Timmer gaat verder in op de naam NPO. In 2014 blijven de zenders nog Nederland 1,2 en 3 heten. "We zetten zorgvuldig de eerste stappen zoals we al hebben gedaan met NPO.nl. Maar pas na 2014 gaan de zenders op televisie over op de nieuwe naam."

Bron: ANP

_____   __   __    ______     ___    __    __   __   __