Brief aan Brussel: “AV- en filmsector moet buiten vrijhandelsakkoord met VS blijven”

woensdag 22 mei 2013 / Redactie / geen reacties

Het Europees Parlement moet zorgen dat audiovisuele en filmproducties buiten de onderhandelingen tot een vrijhandelsakkoord met de Verenigde Staten blijven.

Daartoe moet het EP vandaag tegen de voorgestelde onderhandelingsinzet stemmen. Belangenorganisaties Dutch Directors Guild, ACT, Ntb en FNV KIEM dringen daar in een brief aan de Nederlandse Euro-delegaties op aan.

Culturele eigenheid
Het vrijhandelsakkoord heeft als doel handelsbarrières en oneerlijk concurrentie tussen beide handelspartners weg te nemen. “De Europese film- en AV-sector gaat dan echter volledig kopje onder.

Tegen de commerciële kracht van Hollywood  valt door Europese landen met hun veel kleinere taal- en dus afzetgebied, niet op te boksen. En dat moet de EU zich goed beseffen, want daarmee gaat de culturele eigenheid van de Europese film straks verloren. Terwijl de EU in allerlei verdragen heeft vastgelegd de culturele diversiteit juist te willen beschermen.”

Werkgelegenheid
Ook specifiek de Nederlandse AV- en filmsector ondervindt grote nadelen van het onbeschermd opengooien van het handelsverkeer met de VS. “We raken van de regen in de drup. Nu verliezen we in hoog tempo werkgelegenheid aan andere Europese landen omdat de Nederlandse overheid zich terugtrekt en weigert een gunstig belastingregime te hanteren dat andere EU-landen wel hebben. In plaats van dat recht te trekken, verdwijnt dan straks de gehele Nederlandse, Engelse, Deense, Franse en Italiaanse filmcultuur. Dus zeggen we tegen het Europees parlement: als de Europese identiteit je lief is, houd de filmindustrie dan buiten de onderhandelingen.”

FIA
De ondertekenende organisaties wijzen erop dat ook de Federatie voor Internationale Acteursvakbonden (FIA) er voorstander van is om de filmindustrie buiten het akkoord te houden. Dit op basis van “reasonable policies to promote cultural diversity”.

__   _     ______    _  _      ___      ____       ___
| || | ||  /_   _//  | \| ||   / _ \\   |  _ \\    / _ \\