Cao-overleg uitgevers gestrand; vrees voor einde collectieve afspraken

donderdag 07 maart 2013 / Redactie / 1 reactie

De derde overlegronde over een cao voor het boeken- en uitgeverijbedrijf is vandaag op niets uitgelopen.

De werkgeversvertegenwoordiging blijft vasthouden aan bevriezing van de salarissen. “En dat ondanks het feit dat de sector al sinds begin 2008 nauwelijks gecompenseerd is voor duurder geworden levensonderhoud”, zegt onderhandelaar Anne Jan de Graaf van vakbond FNV KIEM.

Levensonderhoud
De sociale partners ondernamen al twee eerdere pogingen om tot een vernieuwing van de cao te komen, die op 1 juli 2012 al is afgelopen. Ook die pogingen liepen op niets uit. FNV KIEM hield daarop een enquête onder de achterban. Ruim 86% gaf aan dat loonsverhoging – ter compensatie van duurder levensonderhoud – het belangrijkste punt in de onderhandelingen moest blijven. Ongeveer 70% vond de economische omstandigheden geen excuus voor de werkgevers om de lonen te blijven bevriezen.

Achteruitgang
De Graaf kan zich vinden in dat oordeel. “Crisis of niet, de gemiddelde loonsverhoging in Nederland bedroeg over 2012 1,6% en over de eerste maanden van 2013 1,5%. En zelfs dat compenseert nog helemaal niet de duurder wordende boodschappen. Laat staan dat wij jaar in jaar uit akkoord zouden moeten gaan met zo’n stevige achteruitgang in koopkracht.”

Maatwerk
De wens van de werkgeversvertegenwoordiger NUV om zo snel mogelijk tot één gezamenlijke cao voor het totale uitgeverijbedrijf te komen is volgens De Graaf op deze manier onhaalbaar. “Als we er al niet eens op het niveau van deze cao uit kunnen komen. En dat moet de onderhandeling voor de cao Dagbladuitgeverijen nog beginnen. Ik ga eerst maar eens aan de leden voorleggen of er nog wel toekomst is voor deze collectieve aanpak. Misschien moeten we maar toe naar cao’s per bedrijf, zodat we maatwerk-afspraken kunnen maken.”

• woensdag 13 maart 2013 / Koos Bakkers

Bla bla bla.... een enquete. Is dit nu mijn vakbond? FNV KIEM is het niet tijd voor wat actie? Kom op zeg die onderhandelaar van jullie lijkt zelf wel een werkgever! Ik wil gewoon een goede CAO net als vele collega's met mij! Dus? Kom in beweging! Actievoeren werk!

___      _____      ___      _____    _    _
  ____      / _ \\   |__  //    / _ \\   /  ___|| | || | ||