Filmsector vraagt om gelijk speelveld

vrijdag 01 februari 2013 / Redactie / geen reacties

Nederland kent in tegenstelling tot alle landen om ons heen geen economische stimuleringsregelingen voor film. Door het ontbreken hiervan is ons land niet aantrekkelijk als partner voor internationale coproducties.

Dit heeft tot gevolg dat over niet al te lange tijd in Nederland weinig tot geen grotere films meer gemaakt kunnen worden, waardoor ook de creatieve basis voor succesvolle televisieproducties en de game-industrie opdroogt. Niet alleen verarmt Nederland cultureel, maar ook financieel. Landen als België en Denemarken laten zien dat investeren in film lonend is, het levert uiteindelijk meer op dan het kost.

Ter voorbereiding op de filmtop die later dit voorjaar plaatsvindt vond op 31 januari jl. een rondetafelgesprek plaats van de Kamercommissie Cultuur met betrokken uit de sector. De filmsector luidde tijdens dit gesprek de noodklok en pleitte voor invoering van economisch beleid op korte termijn.

Gelijk speelveld nodig
FNV KIEM maakt zich zorgen over het toekomstperspectief van de vele zzp’ers in de sector. ‘We trekken in het belang van de sector gezamenlijk op’ zegt Peter van den Bunder, bestuurder bij FNV KIEM. ‘Willen we dat Nederlandse films in Nederland met Nederlands gemaakt blijven worden, dan is daar een gelijk speelveld voor nodig. Het is onmogelijk te blijven concurreren met landen om ons heen die een heel ander overheidsbeleid kennen. Past Nederland het investeringsklimaat niet aan, dan kiest Nederland er voor om een succesvolle sector te laten afglijden en gaat alles wat er in de laatste jaren is opgebouwd weer verloren”, aldus van den Bunder.

Gezamenlijke brief Nederlandse filmsector

______     ______    ____      _____     ______     ___