Metropole Orkest mogelijk gered door extra geld

woensdag 19 december 2012 / Redactie / geen reacties

Het Metropole Orkest kan door een eenmalige subsidie tot 2017 blijven bestaan. Eerder werd het voortbestaan van het orkest bedreigd, maar door toedoen van de VVD en PvdA ontvangt het toch extra geld.

De twee partijen bereiden een motie voor waarin staat dat het orkest eenmalig zeven miljoen euro zal ontvangen. Volgens PvdA-Kamerlid Martijn van Dam bericht is het bedrag gereserveerd uit het potje voor Media en Cultuur. Hoe het geld exact zal worden verdeeld, wordt pas donderdag 20 december duidelijk, maar volgens PvdA en VVD kan er zeker een bedrag vrijgemaakt worden voor het Metropole Orkest.

Negen miljoen
Eerder was het ensemble al een bedrag van negen miljoen euro toegezegd, maar doordat er nu nog zeven miljoen bijkomt, kan het orkest tot 2017 voortbestaan. Nadien blijft de mogelijkheid bestaan om net als andere orkesten cultuursubsidie aan te vragen.

Onduidelijk
Onze mediaredacteur Jan Benjamin licht toe dat de plannen voor de bezuinigingen voortkomen uit het vorige kabinet. Maar waarom nu dan toch besloten is de plannen te wijzigen is onduidelijk. Benjamin: “Het is niet helder waarom PvdA en VVD nu pas komen met een oplossing. Wat ze wel bekendmaken is dat ze een tijdlang hebben zitten rekenen en nu tot dit alternatief zijn gekomen. Het kan best zijn dat ze geschrokken zijn van alle reacties die volgden nadat bekend werd dat het orkest zou stoppen.”

Geen perspectief zelfstandigheid
Het kabinet weigerde vier dagen geleden nog het orkest een zogenoemde bruidsschat na te laten. Deze eenmalige uitkering zou voldoende moeten zijn voor de organisatie om “op eigen benen te kunnen staan”. In een brief aan de Tweede Kamer stelde staatssecretaris Dekker echter dat het ondernemingsplan van het Metropole Orkest “helaas” geen perspectief bood voor zelfstandigheid.
De afwijzing van Dekker kwam na het verzoek van het orkest om slechts de helft van het huidige subsidiebedrag uit te keren. Maar ook de uitkering van de verzochte 3,5 miljoen euro vond Dekker te veel. Hij willigde het verzoek dan ook niet in.

Motie
Het Kamerdebat over de toekomst van het Metropole Orkest was eigenlijk afgelopen maandag al afgerond, waardoor het doek voor het gezelschap leek te zijn gevallen. Nu Van Dam en zijn VVD-collega Matthijs Huizing een oplossing hebben gevonden, wordt het debat waarschijnlijk donderdag heropend, zodat een motie kan worden ingediend. Daarover zal dan donderdag ook worden gestemd, zodat de toekomst van het orkest helder is.

Erkenning
De leden van het orkest zijn opgetogen over de financiële steun. 'We zijn ongelofelijk blij dat de coalitie ons de kans heeft gegeven om een toekomst op te bouwen', liet Pieter Hunfeld van het orkest weten. 'We hebben nooit willen zeuren en snappen dat er bezuinigd moet worden. We hebben vooral geprobeerd te laten zien wat we kunnen en het is fijn dat we die erkenning krijgen', aldus Hunfeld. Desalniettemin is er werk aan de winkel, benadrukt hij. Vanaf augustus moet het orkest de helft van zijn inkomsten zelf genereren, terwijl dat nu niet gebeurt. 'We moeten alsnog een wereldprestatie leveren, maar we gaan ons stinkende best doen.'

Bron: NRC/Volkskrant

______   __   __    _  __    _____    _    _      ___