FNV KIEM boos op Reed Elsevier

maandag 07 mei 2012 / Redactie / geen reacties

FNV KIEM is op z’n zachtst gezegd boos op Reed Elsevier Nederland vanwege het beëindigen van de werknemersgelden pensioenpremie voor werknemers van Reed Elsevier.

“De rest van het huidige Sociaal Beleids Kader (SBK) wordt wel voortgezet, maar het werknemersdeel van de pensioenpremie is een heikel punt,” zegt bestuurder Uitgeverijen bij FNV KIEM Anne Jan De Graaf. “We hebben Reed Elsevier inmiddels per brief laten weten dat dit voor ons onaanvaardbaar is.”

Geen akkoord
In verschillende mails heeft FNV KIEM aangegeven alleen tot een nieuw SBK te willen komen als Reed Elsevier Nederland ook bereid is om in 2012 de pensioenpremies voor haar rekening te nemen. “Daarmee stellen we vast dat we nu geen akkoord hebben. En dat betekent dat wij als bonden geen handtekening zullen zetten onder dit nieuwe SBK,” zegt De Graaf.

Onverbiddelijke opstelling
“Ook hebben we in de brief onze verwondering uitgesproken over de manier waarop het onderhandelingsproces is verlopen. We zijn van Reed Elsevier gewend om tijdens de onderhandelingen met respect voor elkaars standpunten en overwegingen tot een resultaat te komen.
De uitgeverij spreidde echter zo’n onverbiddelijke opstelling ten toon, blijkens het opleggen van een eindbod en de weigering om tot een billijke oplossing te komen voor de pensioenpremie,” verzucht De Graaf. “Dat past in onze ogen niet bij een respectabele uitgeverij die daarbij ook nog eens claimt modern werkgeverschap hoog in het vaandel te hebben staan.”

Standpunten herzien
FNV KIEM vraagt Reed Elsevier in de brief het standpunt te herzien, zodat alsnog een nieuw SBK ondertekenend kan worden, mét een tijdelijk doorlopende premiebijdrage pensioen door de werkgever.

• Uitgeverijen

dinsdag 01 mei 2012

Of je nu bij een uitgeverij voor boeken, kranten of tijdschriften werkt, je hebt te maken met de economische dynamiek. Hoe ga jij daar mee om? Je hebt je ervaring, je vakmanschap, maar je hebt ook een vakbond die steun in de rug verleent. FNV KIEM houdt jouw belang in beeld. Technische vernieuwingen, de constante druk om efficient te werken en reor… Lees verder

_    _      ___               _    _     _  __    ______