Moslimomroep NMO in financiële nood

woensdag 17 februari 2010 / Redactie / geen reacties

Moslimomroep NMO verkeert in financiële problemen doordat er beslag is gelegd op de tegoeden. Medewerkers vrezen dat deze week uitstel van betaling moet worden aangevraagd. De Nederlandse Publieke Omroep (NPO) schrijft in een brief dat zij de voorschotten voor salarissen per februari staakt.

De NMO is een kleine, religieuze omroep die tot 1 september tot het publieke bestel behoort. Bij de omroep werken 15 mensen.

Bij de omroep liggen vorderingen van twee partijen die toezeggingen hadden van oud-directeur Frank William. Tegen de in 2007 ontslagen directeur loopt een strafrechtelijk onderzoek op verdenking van corruptie.

Eén claim is van Valtat International Productions. Volgens directeur Willem Jan Achterberg blies de NMO de twaalfdelige dramaserie Duizend-en-een-dag zonder „enige compensatie” af, na het ontslag van William. De rechter bepaalde dat NMO ‘de onkosten’ moet vergoeden. Valtat eist 400.000 euro. Over de hoogte van de vergoeding wordt nog onderhandeld.

De Stichting Verzorging Islamitische Zendtijd (SVIZ), de koepel die zendtijd en subsidie verdeelt onder de moslimomroepen, spreekt overmorgen met de NMO over de financiële problemen. „Het spant erom of de NMO de nullijn haalt per 1 september of er onder zakt”, zegt voorzitter Gerrit Jan Wolffensperger. De NMO en de Nederlands Islamitische Omroep (NIO) zijn de twee moslimomroepen in Nederland. Zij heffen zichzelf per 1 september op. Vorig jaar vroeg omroep Llink surseance van betaling aan.

Bron: NRC.nl

_____     ___      ______     ___      ____      ______