Teeven wil door met downloadverbod

woensdag 30 november 2011 / Redactie / geen reacties

Staatssecretaris Fred Teeven (Veiligheid en Justitie) zet zijn plannen voor een downloadverbod door. De Tweede Kamer is tegen een verbod, maar Teeven hoopt door een aantal handreikingen de Kamer te kunnen overtuigen.

Veel fracties zijn bang dat controles op downloads de privacy van de internetter aantast. De Kamer wil ook niet dat de doorsnee internetter een producent achter zich aan krijgt die hem voor de rechter sleept, ook omdat niet altijd duidelijk is welke website illegaal materiaal aanbiedt en wanneer het aanbod wel in de haak is.

Grote waarborgen voor consument
Teeven beloofde woensdag privacy en vrij internet goed in het oog te houden door met "heel grote waarborgen" voor de consument te komen. Het downloadverbod betreft websites die duidelijk illegaal zijn. Verder zullen naam en adres van een internetter die slechts beperkt downloadt niet bekend worden. Het blokkeren van websites ziet Teeven als een laatste middel. Toch lijkt Teeven de strijd met de Kamer te verliezen. PVV, PvdA, D66, SP en GroenLinks zijn mordicus tegen een downloadverbod. Alleen de VVD steunt Teeven volmondig.

Teleurstellend
"Het is erg teleurstellend dat Teeven volhardt in zijn wens te komen tot een downloadverbod, ondanks dat een meerderheid in de Kamer daar tegen is," zegt Caspar de Kiefte, bestuurder bij FNV KIEM.
"Wij gaan er van uit dat de Kamer binnenkort nog eens expliciet stelling neemt tegen zo'n verbod. Ten eerste gaat zo'n verbod niets opleveren, want het is niet te handhaven. Ten tweede is een op consumenten gericht verbod simpelweg niet nodig om de commerciële aanbieders van gratis muziek/films en/of sites die dit faciliteren juridisch aan te kunnen pakken. En ten derde is de suggestie die achter het plan van Teeven zit onjuist: artiesten profiteren juist van de businessmodellen die de industrie dan succesvoller kan opzetten."

Nu een kleine heffing, straks collectief beheer
"De realiteit is helaas dat acteurs en musici doorgaans contracten moeten tekenen waarin rechten worden overgedragen, of waarbij zij niets of slechts een klein deel ontvangen van dit soort opbrengsten," gaat De Kiefte verder. "Als de Kamer en de staatssecretaris oprecht van mening zijn dat zij artiesten en auteurs centraler willen stellen in het auteursrecht, dan ligt de oplossing in collectieve benaderingen. Nu: een geringe heffing op dragers, en op termijn: collectief beheer in de vorm van een gering deel van het internetabonnement in ruil voor de vrijheid voor eigen gebruik te kunnen downloaden/kopiëren. Beiden in combinatie met de aanpak van hen die ongeautoriseerd commercieel aanbieden/faciliteren (P2P) en een uitgebreid legaal en betaald aanbod van films en muziek, en de invoering van het auteurscontractenrecht op een zodanige wijze dat de positie van makers/uitvoerend kunstenaars daadwerkelijk wordt verbeterd."

• Thuiskopie

dinsdag 09 december 2014

Makers moeten normaal gesproken toestemming geven voor gebruik van hun werk. Voor veel makers, acteurs of musici maakt het collectief geïncasseerde rechtengeld verreweg het belangrijkste deel uit van hun inkomsten uit auteursrecht. Er wordt een klein bedrag geïncasseerd voor elk apparaat of drager waarop werken kunnen worden gekopieerd. En … Lees verder

___     ______     ______     _____     ___