45 gedwongen ontslagen bij NPO

donderdag 13 oktober 2011 / Redactie / geen reacties

Door de bezuinigingen bij de publieke omroep verdwijnen bij de NPO  honderd arbeidsplaatsen.
Voor 45 medewerkers betekent de reorganisatie een gedwongen ontslag. "Pijnlijk, maar onvermijdelijk om ook in de toekomst een krachtige en innovatieve rol als regisseur van het publieke bestel te kunnen behouden", aldus NPO-voorzitter Henk Hagoort.

Efficiënter werken
De NPO moet vanaf 2013 25 miljoen euro besparen. De afgelopen tijd is de leiding bezig geweest plannen te maken om die bezuiniging in te vullen. De hoofdlijnen daarvan heeft Hagoort al eerder aangegeven: efficiënter werken en meer focus op de hoofdtaken van de NPO, beleid, programmering en distributie.
Om dat te bereiken, wordt onder meer het aantal directies verminderd (van zes naar drie), en de Raad van Bestuur en de Raad van Toezicht ingekrompen.

Ingrijpende gevolgen
Maar de reorganisatie heeft natuurlijk ook ingrijpende gevolgen voor de medewerkers. Het aantal arbeidsplaatsen zal dalen van 400 naar 300. Grotendeels via natuurlijk verloop en het niet vernieuwen van tijdelijke contracten, kondigde Hagoort aan. Maar er vallen ook 45 gedwongen ontslagen. ‘Pijnlijk’, erkende de NPO-voorzitter. ‘Er is een goed sociaal plan, maar dat blijft voor de mensen die het betreft een schrale troost.’

Het voorgenomen besluit over de plannen is voorgelegd aan de ondernemingsraad, die een advies moet uitbrengen. In de loop van december wordt een en ander definitief.

Directie Bedrijfsvoering
De directie Bedrijfsvoering is een aparte kwestie. Deze directie (waar onder meer afdelingen op het gebied van automatisering, financiën, administratie en verantwoording horen) is ook bij de bezuinigingsoperatie betrokken en zal niet als zodanig blijven bestaan. Maar wat er precies met de afdelingen gebeurt, wordt pas volgend jaar duidelijk.

Bron: Spreekbuis

• Bezuinigingen Publieke Omroep

vrijdag 20 november 2015

Bij de meeste omroepen zijn reorganisaties en/of fusies aangekondigd als gevolg van de bezuinigingen van het kabinet Rutte I en Rutte II. De totale bezuiniging op de publieke omroep van 250 miljoen kost 1000 arbeidsplaatsen. Daarnaast bezuinigt de overheid vanaf 2015 nog eens tweehonderd miljoen euro op de publieke omroep. Lees verder