Blog: Je loopbaan op het goede spoor

dinsdag 19 april 2011 / Redactie / geen reacties

Gisteren, 18 april was dan eindelijk het symposium Je loopbaan op het goede spoor in het Spoorwegmuseum in Utrecht. Het was al vroeg een mooie en zonnige dag. Secretaresse Linda Lucassen ging met me mee om te helpen met het opbouwen van de stand van KIEM en om achter de stand te staan tijdens de inloop en de lunchpauze. De ontvangst in de stationshal is indrukwekkend. De gastvrouwen van HoeZo! (http://www.hoe-zo.nl/) staan al klaar met de badges en het programmaboekje; de catering is bezig met het neerzetten van de tafels, de koffie en de thee.

De parapluwand van de KIEM-stand klapt soepel open en binnen 10 minuten is KIEM nadrukkelijk aanwezig. De stand trekt aandacht en mensen lopen langs voor een praatje en een folder. De dag begint met een prikkelende improvisatie door Theater Troje en een kort welkomstwoord van Dominique Citroen. De opwarmer was niet eens nodig, want de symposiumgangers weten waarom ze gekomen zijn en willen daar best over praten. Op naar één van de tien workshops die gehouden worden op allerlei inspirerende plekken in het museum.

Ik ga naar ‘Sta ik stil of doe ik wat ik wil’. De dames van Life is a pitch (http://www.lifeisapitch.nl/) laten ons ervaren hoe andere mensen ons zien en zetten ons aan het denken over loopbaanstappen. Daarna hoor ik van Martijn Crama (@martijnc) hoe je jezelf het beste kunt profileren via social media; een volledige en humorvolle presentatie die zelfs de huiverigste mensen over de streep zal trekken.

Dan is het tijd voor de lunch en kunnen we buiten in de zon genieten van heerlijke broodjes. Er is veel discussie over de workshops en mensen praten met elkaar over wat ze beleefd hebben. ’s Middags hoor ik van de dames van Dress to impress (http://www.dtoi.nl/) waar je op moet letten als je kleding koopt en welke kleuren bij welk type mens passen. (Leuk om te horen dat ik er prima uitzie). Als laatste ga ik langs bij Huub van Swieten (http://www.talentfirst.nl/) die ons de Kunst van het Werken probeert bij te brengen. Dat lukt niet helemaal in driekwartier maar we worden wel op weg geholpen.

De dag wordt afgesloten met een muzikale improvisatie van Theater Troje waarin onze ervaringen op hilarische maar toch diepzinnige wijze worden verwerkt. Lachend en tevreden beginnen we aan de borrel waar druk wordt genetwerkt en wordt gedeeld. Kortom, een geweldig geslaagde dag die ons een stap in de richting van vitaliteitsbeleid in de kunsteducatie heeft gebracht. Een dag om trots op te zijn.

Tanja Magnée
Bestuurder Kunsten