Btw-verhoging theaterkaartjes getuigt van visieloosheid

vrijdag 19 november 2010 / Redactie / 4 reacties

Met de verhoging van de btw op de podiumkunsten is de eerste bezuiniging op de kunst- en cultuursector een feit. Een Kamermeerderheid stemde gisteren voor een verhoging van het btw-tarief op kaartjes voor kunstvoorstellingen van 6 procent naar 19 procent. De maatregel gaat op 1 januari 2011 in.

Prijsstijging van 13 procent
Behalve de regeringspartijen VVD en CDA en gedoogpartner PVV stemden ook de SGP en de ChristenUnie tegen een wijzigingsvoorstel van de oppositie om de verhoging een jaar uit te stellen. De prijs van entreekaartjes voor theater, toneel, concerten, musicals en festivals stijgt nu dus met 13 procent. De belastingverhoging geldt ook voor de aankoop van antiek en kunst.

Gebrek aan visie
FNV KIEM-voorzitter Joke Hubert verwijt de regering een gebrek aan visie. “Als je wilt dat een sector zijn eigen broek ophoudt dan moet je hem daar ook de mogelijkheid voor geven. Als  je de kunstsector knock out slaat dan moet je hem ook de instrumenten bieden om op zijn eigen benen te kunnen staan. Anders blijft hij knock out liggen. De manier waarop dit kabinet denkt de marktwerking in de kunst en cultuurwereld te realiseren is volstrekt visieloos. Het enige dat deze regering doet is afbreken.”

Bestuurder Kunsten Caspar de Kiefte voorziet een terugloop in bezoekers en het verdwijnen van kunst. “De sector zal de prijzen fors meer dan die 13% moeten laten stijgen om iets van de bezuinigingen uit de markt op te kunnen halen. En het aantal mensen dat die fors hogere prijzen zal willen of kunnen betalen zal evenredig afnemen. Voor veel kunstproductie zal blijken dat deze onvoldoende rendabel zal zijn om in stand te blijven. En het onafwendbare gevolg zal zijn dat véél meer kunst zal verdwijnen, dan nu op grond van deze toch al enorme bezuinigingen rekenkundig te verwachten is.”

Besluit aangevochten bij rechter
Theaterproducenten kondigden een dag na de stemming in het parlement aan dat zij het besluit zullen aanvechten bij de rechter. Muziekfestival Lowlands is eind november al begonnen met de verkoop van kaartjes om de btw-verhoging per 1 januari te ontlopen. De kaarten van het popfestival kosten nu 165 euro. Vanaf 1 januari ligt de prijs twintig euro hoger.

• Bezuinigingen kunst en cultuur

donderdag 26 november 2015

De afgelopen jaren is er veel bezuinigd op kunst en cultuur en hier is nog geen einde aan gekomen. FNV KIEM doet er alles aan om de gevolgen van deze onevenredig grote bezuinigingen zo goed mogelijk op te vangen door bijvoorbeeld het afsluiten van goede sociaal plannen. FNV KIEM bracht ook verschillende partijen bij elkaar om ont… Lees verder

• maandag 20 december 2010 / Pim Wever

'De branche is in paniek'
    Erwin van Lambaart, voorzitter van de Vereniging van Vrije Theaterproducenten (VVTP): ,,Een dramatische stemming en een zwarte dag voor de amusementsindustrie in Nederland. Ik weet dat sommige producenten volgende week al werknemers gaan ontslaan, want deze maatregel komt bovenop de crisis. Ik denk dat de coalitie nog zal schrikken van het effect, want het zal honderden banen in de sector kosten. De branche is echt in paniek. Theaterdirecteuren, producenten, maar ook technici zien een zwart 2011 op zich afkomen.''

VVTP bereidt een rechtszaak voor om de verhoging van het btw-tarief op podiumkunsten tegen te houden. Dit zei voorzitter Erwin van Lambaart van de VVTP donderdag in een reactie op het besluit van de Tweede Kamer om de btw-tarieven voor onder meer theatervoorstellingen van 6 naar 19 procent te verhogen.

,,We gaan absoluut kijken of we de btw-verhoging via de juridische weg kunnen aanpakken. We willen het besluit terugdraaien bij de rechter op basis van onfatsoenlijk bestuur. We zijn compleet overvallen door de coalitie met deze plannen, terwijl wij wel twee jaar vooruitwerken en al volop hebben geïnvesteerd in toekomstige theater- en musicalproducties. Dit is daarom niet billijk, maar een moedwillige poging van het kabinet om onze sector kapot te maken'', aldus Van Lambaart.

Waarom zouden wij via FNV KIEM de krachten niet bundelen?
    Al zou het alleen maar zijn om een overgangsregeling af te dwingen?
    Waar het voor kunstenaars die werken aan langlopende projecten, op neer komt, is dat zij nu met terugwerkende kracht, dus ook over 2010 ontvangen voorschotten, 19% btw moeten gaan betalen.
    Reeds gemaakte afspraken met opdrachtgevers kunnen zo niet worden nagekomen. Hier is toch werkelijk sprake van onbehoorlijk bestuur?

• zondag 21 november 2010 / Jos Harmelink

Ook de individuele artiest/ artiestenbureau moet de 19% gaan factureren. Ik ben het eens met Suzanne de Vries: er gaat minder geld naar de arties, deze gaat minder geld overhouden! Gevolg: hij/ zij zou een aantal dagdelen in de week een gewone baan erbij moeten doen als kantoorpief, bollenpeller of aan de lopende band. Gewoon net als die andere 15 miljoen Nederlanders die van hun hobby hun werk niet konden maken...

Of zeg ik nu wat geks?

Artistieke reacties welkom om jowsh@hotmail.com

• vrijdag 19 november 2010 / Suzanne de Vries

In kleinere projecten gaan deze bezuinigingen direct ten koste van de artiest. Als je als artiest zelf een concert organiseert, gaan de opbrengsten van dat concert direct naar de artiest die daarvan onder andere de concertlokatie betaalt. De toehoorders zijn gewend aan een bepaalde prijs en zullen voor beginnende artiesten niet zo maar een prijsverhoging accepteren. Gevolg: de artiest houdt er minder aan over.

• vrijdag 19 november 2010 / Dominique

Wat heeft dit voor invloed op individuele muzikanten? Moeten zij ook 19% gaan factureren of geldt dat alleen voor de toegangskaartjes?

______     ___      ______   __   __   _    _     ______
 /_____//   / _ \\   /_   _//  \ \\/ // | \  / ||  /_   _//