Wethouders bezorgd over bezuinigingen

maandag 18 oktober 2010 / Redactie / geen reacties

De negen wethouders Cultuur van de grote gemeenten schrijven in een brief aan de staatssecretaris van Cultuur Halbe Zijlstra dat de voorgenomen bezuinigingen op de kunstsubsidies leiden tot 'onherstelbare schade', 'grote kaalslag in de sector' en een 'domino-effect' van negatieve gevolgen voor het aanbod van cultuur.

Keuzes
De wethouders vragen het kabinet 'in ieder geval' te kiezen tussen de 200 miljoen euro die het wil bezuinigen en de btw-verhoging van 13 procent op de podiumkunsten. De gemeentes Amsterdam, Rotterdam, Den Haag, Utrecht, Eindhoven, Maastricht, Arnhem, Groningen en Enschede, zijn er tegen dat cultureel erfgoed en bibliotheken worden uitgezonderd van de bezuinigingen. Zijlstra laat in een reactie weten dat de kabinetsplannen moeten worden uitgewerkt en dat hij daartoe contact zoekt met het veld.

Bron: Volkskrant

• Bezuinigingen kunst en cultuur

donderdag 26 november 2015

De afgelopen jaren is er veel bezuinigd op kunst en cultuur en hier is nog geen einde aan gekomen. FNV KIEM doet er alles aan om de gevolgen van deze onevenredig grote bezuinigingen zo goed mogelijk op te vangen door bijvoorbeeld het afsluiten van goede sociaal plannen. FNV KIEM bracht ook verschillende partijen bij elkaar om ont… Lees verder