Arbeidsinspectie keurt tweede deel Arbocatalogus Podiumkunsten goed

dinsdag 24 november 2009 / Redactie / geen reacties

De Arbocatalogus Podiumkunsten over de onderwerpen ‘Fysieke Belasting en Hijsen en Heffen’ is goedgekeurd door de Arbeidsinspectie. Dat betekent dat de afspraken, die de sector ten aanzien van deze onderwerpen in deze catalogus heeft gemaakt, door de Arbeidsinspectie sectorbreed bij hun handhaving zullen worden gebruikt.

De Podiumkunstensector heeft hiermee weer een belangrijke stap gezet naar veiliger werken. De branche werkt al geruime tijd aan een ‘arbocatalogus’, die het werk in de branche beter en veiliger moet maken. Hans Onno van den Berg, voorzitter van Arbo & Podiumkunsten is blij met de vorderingen. “Het is goed om met alle partijen - werkgevers en bonden - te werken aan betere en veiligere werkomgeving. In de catalogus staan afspraken en praktische oplossingen voor gezond en veilig werken. De arbocatalogus is dus een prima middel om dat te bereiken.”

Volgens Van den Berg is er een belangrijke stap gemaakt, maar de Arbocatalogus is nog niet volledig. "We gaan nu verder met een paar andere belangrijke onderwerpen zoals het werken op hoogte, het laten zweven van mensen, psychosociale belasting en samenwerkende werkgevers.”
In 2006 heeft de sector de deelcatalogus ‘Versterkt Geluid’ uitgebracht. Daarmee was de sector de eerste in Nederland. Nu is daar de deelcatalogus met de onderwerpen ‘Fysieke Belasting en Hijsen en Heffen’ bij gekomen.

In Stichting Arbo en Podiumkunsten hebben verschillende brancheverenigingen (o.a. VVTP, CNO, VSCD, VNPF, VECTA, DOD, VVEM) zich verenigd. Samen met FNV KIEM zijn zij verantwoordelijk voor het stand komen van de arbocatalogus. Zij hebben zich daarbij laten ondersteunen door de Arbocompagnie.

_    _    _    _      _____     ___       _____   _    _
| \  / || | || | ||   / ___//   / _ \\    / ___// | || | ||