FNV KIEM: meer geld nodig voor makers van kunst en cultuur

vrijdag 22 januari 2016 / Redactie / geen reacties

De bezuinigingen op cultuur hebben geleid tot dramatische verslechtering van de positie van werkenden in de sector, waardoor op sommige plekken letterlijk armoe geleden wordt.

Er moet  dan ook weer veel meer geld naar cultuur. Ook moeten zelfstandigen in deze sector meer ruimte krijgen om  collectief te onderhandelen.

Dat zegt Caspar de Kiefte van FNV KIEM in reactie op het arbeidsmarktonderzoek van de Raad voor Cultuur (RvC) en de Sociaal-Economische Raad (SER) dat vanochtend is gepresenteerd.

500 miljoen subsidie geschrapt

In de ‘Verkenning Arbeidsmarkt Cultuursector’ rekenen RvC en SER voor hoe meer dan 500 miljoen aan subsidie is geschrapt door Rijk, provincies en gemeenten. Als gevolg hiervan zijn in de culturele sector 20.000 banen verdwenen, heerst hoge werkloosheid en is het aantal vrijwilligers en stagiairs spectaculair gestegen.

Het aantal tijdelijke contracten maar ook het aantal zelfstandigen nam veel sneller toe dan in de rest van de economie. Dit laatste komt deels doordat het goedkoper is om mensen hun beroep als zelfstandige te laten uitoefenen.  Dat geldt bijvoorbeeld bij kunsteducatie, orkesten en koren.

'Dit wil je toch niet?'

Caspar de Kiefte, bestuurder Kunsten van FNV KIEM: ‘Binnen enkele jaren tijd is de arbeidsmarktpositie van de makers van kunst en cultuur dramatisch verslechterd. Dat wil je toch niet? Cultuur moet echt weer veel meer geld krijgen. Maar dat op zich is nog niet genoeg: ook de onderhandelingspositie van de makers moet beter. Want anders hebben ze straks nog het nakijken.’

Eind afgelopen jaar heeft FNV KIEM samen met anderen bij de Kamer met succes gelobbyd voor meer geld voor cultuur. Hierdoor kwam er 10 miljoen euro bij, waarvan 2 miljoen voor verbetering van de arbeidsmarktpositie van kunstenaars.

Collectief onderhandelen door zzp'ers

De Kiefte: ‘Dat is bij lange na niet genoeg. En tegelijkertijd moet de politiek beseffen dat de creatieve zelfstandigen meer collectieve onderhandelingsmacht nodig hebben tegenover grote media- en entertainmentbedrijven.’

Lees hier het complete rapport

______     ___      ____     _    _     _  _    __   __