Cultuurorganisaties pleiten voor behoud Radio 6

donderdag 01 oktober 2015 / Redactie / geen reacties

Meer dan dertig cultuurorganisaties, waaronder FNV KIEM en bijna alle conservatoria, de branchevereniging van platenmaatschappijen (NVPI), de Nederlandse pop- en jazzpodia en festivals en het Prins Bernhard Cultuurfonds, hebben gezamenlijk een brief geschreven aan staatssecretaris Sander Dekker van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (OCW) en aan de Tweede Kamer voor het behoud van NPO Radio 6 Soul & Jazz.

De Nederlandse Publieke Omroep (NPO) bracht afgelopen maart naar buiten te willen stoppen met Radio 6, wat betekent dat jazz, soul, wereldmuziek, crossover en aanverwante muziekstijlen na 1 januari 2016 amper te horen zullen zijn op de Publieke Omroep.

Internationale positie
In de brief benadrukken de cultuurorganisaties de internationale positie van Nederland in de jazzwereld. “Nederland heeft internationaal toonaangevende podia op het gebied van jazz (zoals het Bimhuis in Amsterdam en LantarenVenster in Rotterdam), een wereldberoemd festival (North Sea Jazz Festival) en onze muzikanten (denk aan mensen als Benjamin Herman, Tineke Postma, Hans Dulfer en Fay Claassen) spelen over de gehele wereld.

”Een ander argument om NPO Radio 6 Soul & Jazz te behouden zijn volgens de cultuurorganisaties de culturele én economische bijdrage van de jazz in Nederland: muzikanten, organisatoren, horeca, gemeenten, audiovisuele partijen, de platenindustrie en platenwinkels profiteren van het jazzaanbod. Een serieus platform op de radio is daarbij volgens de organisaties onmisbaar.

Serieus kanaal of zendtijd
In de brief roepen de cultuurorganisaties de staatssecretaris op de NPO te vragen alsnog een serieus kanaal of zendtijd voor de jazz binnen de publieke radio te garanderen. Want geen jazz meer op de open radiokanalen vinden de organisaties “een bizar gegeven. In een land waar de jazz bloeit, in een Europa waar bijna overal jazz op de radio te horen is, in een wereld waar de Unesco jazz tot werelderfgoed heft benoemd en de Amerikaanse president Obama daarom volgend jaar International Jazz Day in zijn Witte Huis verwelkomt!”

Ondertekenaars
Deze organisaties ondertekenden de brief: ArtEZ, Zwolle, Arnhem en Enschede; BumaCultuur; Codarts, Rotterdam; Concertgebouw, Amsterdam; Conservatorium InHolland, Haarlem; Conservatorium van Amsterdam; Netwerk van Nederlandse conservatoria; Dutch Jazz Competition; EBU European Jazz Competition; Nationaal Jeugd Jazz Orkest; Federatie Cultuur; Federatie van Nederlandse Jazz Festivals; Fontys Conservatorium; NVPI; FNV KIEM; Prins Bernhard Cultuurfonds; Prins Claus Conservatorium, Groningen; Jazzdag; Jazz.nl; JazzIsm; Koninklijk Conservatorium, Den Haag; Kunsten ’92; Metropole Orkest; Nederlandse Associatie voor Podiumkunsten; Nederlandse Vereniging MuziekinstrumentenMakers; Nieuw Geneco – Nieuw Genootschap Nederlandse Componisten; North Sea Jazz Festival; Ntb; Stichting Keep an Eye Foundation; Utrecht Conservatorium; VandenEnde Foundation; Vereniging KNMO; Vereniging Nederlandse Poppodia en Festivals; Vereniging van Schouwburg- en Concertgebouwdirecties; Vereniging van Jazz- en !mprovisatiemuziek Podia; Prinses Christina Concours; Sena.

• Bezuinigingen kunst en cultuur

donderdag 26 november 2015

De afgelopen jaren is er veel bezuinigd op kunst en cultuur en hier is nog geen einde aan gekomen. FNV KIEM doet er alles aan om de gevolgen van deze onevenredig grote bezuinigingen zo goed mogelijk op te vangen door bijvoorbeeld het afsluiten van goede sociaal plannen. FNV KIEM bracht ook verschillende partijen bij elkaar om ont… Lees verder

• Bezuinigingen Publieke Omroep