Ton Heerts: ‘FNV is er voor iedereen!’

vrijdag 12 juni 2015 / Redactie / 2 reacties

Voorzitter Ton Heerts van de FNV betreurt dat hij de indruk heeft gewekt dat hij de aanval inzet op zelfstandigen. Dat zegt hij in een brief aan de leden.

Heerts: ‘Ik begrijp dat er na het interview in het Financieele Dagblad van afgelopen dinsdag twijfel is gerezen bij zelfstandigen of de FNV er ook voor hen is. Het antwoord is volmondig JA!’

Ongekend fel

In een artikel in het Financieele Dagblad wees FNV-voorzitter Ton Heerts afgelopen week in ongekend felle bewoordingen op de maatschappelijke nadelen van de groei van het aantal zelfstandigen en van de zelfstandigenaftrek.

Na kritiek van een aantal FNV-bonden (FNV Zelfstandigen, NVJ, FNV Mooi, FNV KIEM) en na intern overleg kwam Heerts donderdagavond met een persoonlijke brief aan de leden van de FNV-bonden.

Daarin neemt hij afstand van het beeld dat hij de zelfstandigen zou willen aanpakken. Heerts: ‘Niet zelfstandigen, maar schijnzelfstandigheid door opdrachtgevers en werkgevers die niet fatsoenlijk willen betalen voor arbeid zijn het probleem.’

Mededingingswet

Heerts onderkent ook dat het nu voor zelfstandigen moeilijk is om een vuist te maken. Wanneer zzp’ers samen opkomen voor tarieven waarvan ze wel hun arbeidsongeschiktheid en pensioen kunnen verzekeren, wordt dat verboden vanwege de Mededingingswet. Heerts: ‘Juist daarom moeten zelfstandigen veel meer collectief kunnen optrekken om niet uitgespeeld te worden tegen elkaar. Daar strijd ik met jullie samen graag voor binnen de FNV.’

FNV KIEM is blij met de brief.

Voorzitter Geert van der Tang: ‘Een belangrijk deel van onze leden is zzp’er. Wij hebben de afgelopen weken actie gevoerd om de zelfstandigenaftrek voor de creatieve sector juist te behouden, omdat die sector anders in elkaar dondert. Daar gaan wij absoluut mee door. Maar ik herken tegelijkertijd dat die aftrek op veel plaatsen op een perverse manier wordt gebruikt.  Zoals in de kunsteducatie, waar werknemers met het pistool op de borst gedwongen worden zzp’er te worden tegen een veel te laag tarief. Dat moet echt stoppen. Maar dat doe je niet door de zelfstandigenaftrek te schrappen.’

Lees de volledige brief hier

• zondag 27 september 2015 / w.paschold

Ik heb zelden een voorzitter van de FNV zoveel onzin horen zeggen. Sneu voor de leden, zij worden steeds verder geïsoleerd.

• zaterdag 05 september 2015 / Bale

Heerts isoleert zich steeds verder !

De meeste werknemers nemen hem niet langer serieus. Daarom: Wij leden van de FNV: Wij moeten z.s.m. een nieuwe voorzitter hebben of alternatief: Bedanken als lid !!

_____     _____      _____     ___      _  __    ______
 /  ___||  |  ___||   / ___//   / _ \\   | |/ //  /_   _//