Meldpunt Wet Werk en Zekerheid

dinsdag 31 maart 2015 / Redactie / 2 reacties

De Wet Werk en Zekerheid (WWZ) wordt sinds 1 januari 2015 in stappen ingevoerd. Door deze wet moet het enerzijds eenvoudiger worden om mensen (op goede gronden) te ontslaan. Anderzijds moeten mensen sneller recht hebben op een vast contract (zekerheid).

Verwacht wordt dat werknemers hierdoor eerder een vast dienstverband wordt aangeboden dan ten tijde van de Wet Flexibiliteit en Zekerheid. En dat werknemers die ontslagen worden sneller een vergoeding mee krijgen dan voorheen.

Speek je uit!

Acteursvereniging ACT en FNV KIEM willen graag weten wat de gevolgen van deze nieuwe wet zijn en of bovenstaande verwachtingen uit komen. We vragen je daarom deze enquête in te vullen. Het kost 5 tot 10 minuten van je tijd. Je antwoorden worden uiteraard anoniem verwerkt. Alvast enorm bedankt voor je deelname.

Start de WWZ-vragenlijst hier.

Ledenbrief Theater en Dans

English

This survey is about the new Work and Security Act (WSA). Among other things, this law was introduced on the understanding that it would eventually provide more security for the employees. We would like your input as to whether this is true. By filling in a short questionnaire (it will take about five minutes) and answering several open-ended questions, we can gain better insights into the effectiveness of the law. We therefore ask your cooperation. The survey is in Dutch. If you only speak English, maybe a Dutch co-worker can help you to fill it in. Thank you in advance.

Start the WSA survey here

Letter members FNV KIEM Theatre and Dance

• zondag 24 mei 2015 / I. te Rietstap

Deze wet is een schandaal. Eerst moesten we allemaal ZZP-er worden omdat de werkgeverslasten te zwaar waren en er bezuinigd moest worden. Er waren domweg geen dienstverbanden meer. Zelfs de ministeries hebben massa's personeel ontslagen en daarna als ZZP-er ingehuurd. Nu moeten we opeens terug in dienst! Nu moeten we weer belasting gaan afdragen (want die bijdrage wordt toch een beetje gemist kennelijk), we moeten daarbij ook onze zelfstandigenaftrek inleveren (dat scheelt de overheid een centje) en ondertussen hebben we geen recht meer op WW (zo slim waren ze wel om langer dan 5 jaar te wachten). Kortom we worden geplukt en mede dankzij de vakbond! Hoe is het in vredesnaam mogelijk dat een FNV-voorzitter doodleuk op televisie beweert dat er nu meer vaste contracten zullen komen. Daar heeft hij toch he-le-maal NIKS over te zeggen?! Werkgevers bepalen toch zélf wie ze in diens nemen en wie niet??? Wij zijn de dupe van mooie praatjes van de vakbond. Oh, ik ben al meer dan 25 jaar lid, maar ik overweeg nu toch echt om mijn lidmaatschap op te zeggen.

• zaterdag 09 mei 2015 / Jaap Linde

Werkelijk onzinnige wet, die er bij het 18-jarige (seizoens)werknemerschap van mijn echtgenote toe heeft geleid dat ze als flexwerker via een uitzendbureau op payrollingbasis via een nulurencontract werkzaam is.

Gevolgen:
    1. Geen werk en zekerheid
    2. Pensioenbreuk

De sukkels die deze wet hebben bedacht zijn dus in mijn ogen asociale klootzakken die het niet verdienen wetsvoorstellen in te dienen.

______    _____     _  _     _____    __   __   __   __
 /_____//  |  ___||  | \| ||  |  ___||  \ \\/ //  \ \\/ //