Blog: Een leuke dag op de set?

donderdag 05 maart 2015 / Redactie / 2 reacties

Acht jaar geleden kreeg ik een telefoontje van ons lid John Mosmans. Hij meldde zich met de vraag of FNV KIEM iets kon doen aan de beroerde positie van figuranten.

We besloten er de nodige aandacht aan te besteden in het ledenblad. Aan de beroerde betaling, de afwezigheid van een reiskostenvergoeding , de vaak matige en karige maaltijdverstrekking , soms zeer lange wachttijden en de vaak respectloze bejegening.

Ook maakten we een speciale folder waarin we met praktijkvoorbeelden de slechte positie van de figurant lieten zien. De folder zetten we uit onder een groot aantal figuranten op de set. Al die activiteiten leidden helaas niet tot de gewenste toeloop van belangstellende figuranten zodat na verloop van tijd de inzet op dit dossier werd verminderd.

Positie figuranten slecht
Onlangs meldde John zich weer, en vertelde uitvoerig over zijn ervaringen van de afgelopen jaren. Hij maakte ons duidelijk dat de positie van de figurant de afgelopen jaren nauwelijks is gewijzigd en vroeg zich af of de FNV KIEM nog eens zou willen proberen om iets aan de slechte situatie te doen.

Een leuke dag op de set
Mosmans: “ In 2015 gaan producenten er min of meer vanuit dat het een eer is om op de set te mogen zijn en dat betaling helemaal niet meer belangrijk is. Grote omroepen als AVRO en Tros en de KRO laten figuranten opdraven voor 10 of 15 euro. Maar ook commerciële omroepen als RTL en SBS  menen dat de figurant wel komt voor 14 tot 20 euro. Zelfs Linda de Mol maakte misbruik van de figuranten in haar laatste film. Zij zocht een aantal figuranten voor een feest waarbij zij geacht werden om geheel in het wit te komen. Men moest zich melden om 18:00 uur en rond een uur of 4 in de ochtend was men klaar. Men had echter niets geregeld voor de terugreis. En dan denk je die zullen toch wel redelijk gecompenseerd zijn. Nu, die compensatie bestond uit 20 euro waarbij men zelf moest opdraaien voor de reiskosten. Bij de 20 euro zat een kaartje met daarop de volgende tekst: “een leuke dag op de set”."

Fatsoenlijke regels
Het wordt daarom de hoogste tijd dat er een bond komt die afspraken gaat maken met agenten en producenten, zo vindt John Mosmans. "Er moeten fatsoenlijke regels komen voor figuranten. Want een figurant is een mens die werkzaamheden verricht voor een producent  en uiteindelijk toch heel belangrijk is voor de filmindustrie en de televisie."

Enthousiaste figurenten gezocht
Natuurlijk wil FNV KIEM haar lid John Mosmans graag helpen in zijn wens om tot een verbetering van de positie van de figurant te komen. Maar voor echte verandering hebben wij een flink aantal enthousiaste figurantleden nodig. Agenten en producenten zullen namelijk alleen bereid zijn om veranderingen door te voeren en hogere kosten te maken als een grote groep figuranten dat afdwingt. Dat dit kan bewijzen zusterorganisaties in een groot aantal landen binnen en buiten Europa. Waarom dan niet in Nederland?

Mosmans grootste wens is dat daar spoedig verandering in komt en dat na 2016 geen misbruik van figuranten meer wordt gemaakt. Figuranten zijn gewone mensen zonder wie geen film of tv serie tot stand komt. Zij hebben recht op een adequate beloning, een basisset aan secundaire arbeidsvoorwaarden en last but not least een beetje respect! Alleen op die manier wordt het weer een leuke dag op de set.

Ben jij figurant en heb je interesse om mee te denken over je eigen positie, meld je dan aan via p.ten.kate@fnv-kiem.nl

Pepijn ten Kate
Bestuurder FNV KIEM
p.ten.kate@fnv-kiem.nl

• dinsdag 28 juni 2016 / Joop

Ik lees net bovenstaand stuk en dan valt mij vooral de zin "Maar ook commerciële omroepen als RTL en SBS menen dat de figurant wel komt voor 14 tot 20 euro" op. Zolang men mensen bereid vindt om voor nog geen twee euro per uur te werken, zal dat ook niet veranderen want anders zouden ze wel dieper in de buidel tasten. Dan kan men beter een krantenwijkje nemen of fruit gaan plukken want dat levert nog meer op.

• donderdag 05 maart 2015 / Marij

Goed om te lezen! Ik heb zelf een slechte ervaring achter de rug bij CODE M.
    Bedankt voor de moeite om ons als figuranten te "beschermen' en te helpen.

______      ___      _____     ______   _____      _____
|      \\   / _ \\   / ____||  /_   _// |  __ \\   |  ___||