Tweede Kamer hoort podiumsector over afschaffing WW-artiestenregeling

woensdag 10 april 2013 / Redactie / geen reacties

De Tweede Kamer boog zich vandaag over de ernstige bezwaren die artiesten en hun belangenverenigingen hebben tegen de de afschaffing van de WW-artiestenregeling. De hoorzitting vond plaats daags voor het Kamerdebat met minister Asscher over zijn afschaffingsbesluit.

Gemis aan cijfers
De Kamerleden zochten vooral naar opheldering over wat de gevolgen van deze afschaffing voor de betrokken zijn en de besparingen die de minister met deze maatregel boekt.  “Rode draad door de hoorzitting heen was het grote gemis aan betrouwbare cijfers”, zo concludeert Inger Minnesma, namens FNV KIEM deelnemer aan de bijeenkomst. “Wat levert deze afschaffing de overheid nu precies op? Hoeveel mensen worden er straks door getroffen? Hoeveel en welke mensen maken er nu gebruik van? Ik merk dat alle aanwezige Kamerleden worstelen met het gebrek aan informatie daarover.”

Nekslag
De genodigde musici, acteurs en dansers waren luid en duidelijk over de persoonlijke gevolgen van de afschaffing waren: dat betekent voor ons de nekslag, na alle directe en indirecte bezuinigingen die we al over ons heen hebben gekregen. Ter onderbouwing van dat pleidooi overhandigde FNV KIEM de Kamerleden een bundeling van noodkreten uit de sector, zoals die binnengekomen zijn op het vorige maand ingestelde Meldpunt Afschaffing WW-Artiestenregeling, onder de titel “Beste minister Asscher…”

Arbeidsmarktpositie artiest wezenlijk anders
De Kamerleden wilde daarnaast weten op welke gronden artiesten een eigen, speciale WW-regeling zouden moeten houden. “Ik denk dat de aanwezige artisten en de belangenorganisaties goed hebben kunnen uitleggen dat het artiestenvak niet met andere beroepsgroepen te vergelijken is”, aldus Minnesma. “De permanente noodzaak om onbetaald te repeteren en auditeren, om mee te doen aan onbetaalde projecten, om gezien te blijven in de markt en om op afroep beschikbaar te zijn, maakt de arbeidsmarktpositie van een artiest wezenlijk anders dan in andere sectoren. Dat maakt de artiestenregeling - een paar Kamerleden concludeerden dat ook zo – een ‘van werk naar werk’ –voorziening.”

De afschaffing van de artiestenregeling moet op 1 juni aanstaande ingaan. Minnesma: “Tenzij we het als sector natuurlijk weten tegen te houden of uit te stellen. Daar hebben we afgelopen maanden hard aan gewerkt en daar blijven we zo lang mogelijk mee door gaan.”

_____    _    _    __   __     ___      _  _      ___
 / ____|| | || | ||  \ \\/ //   / _ \\   | \| ||   / _ \\