Tweede Kamer houdt hoorzitting over afschaffing WW-artiestenregeling

woensdag 06 maart 2013 / Redactie / geen reacties

Kunstenvakbond FNV KIEM juicht het initiatief van de Tweede Kamer toe om op korte termijn een hoorzitting te organiseren, om de gevolgen in kaart te brengen van de voorgenomen afschaffing van de WW-artiestenregeling.

“Heel goed dat deze onzalige maatregel op de radar van de Kamer komt. Dit is een heel belangrijke eerste stap”, aldus bestuurder Inger Minnesma. “Via ons meldpunt krijgen we echt dramatische verhalen binnen. Voor veel artiesten betekent deze afschaffing de nekslag.”

Uitkering
De afschaffing van de specifieke WW-regels voor artiesten en musici, waarmee het kabinet vorige maand akkoord ging, heeft tot gevolg dat betrokken podiumkunstenaars een veel langere periode aaneengesloten gewerkt moeten hebben om nog aanspraak te kunnen maken op WW. Voor deze groep geldt nu nog de eis dat ze van de voorafgaande 39 weken er in minstens 16 gewerkt moeten hebben om in aanmerking te komen voor een uitkering. Vanaf 1 juni vallen podiumkunstenaars in de algemene regeling, waarin een ‘wekeneis’ geldt van 26 gewerkte weken uit 36. In praktijk kunnen weinigen daar aan voldoen. Daarnaast wordt de uitkering zelf ook lager.

Dom
FNV KIEM slaat al sinds enige weken alarm over deze “domme versimpeling” van de regels. Minnesma: “We lobbyen zeer actief in Den Haag, om het onderwerp opnieuw op de agenda te krijgen. Maar ook richting achterban zijn we actief. Veel artiesten lijken zich nog niet te realiseren wat  hen boven het hoofd hangt.”

Meldpunt
Via het vorige week geopende meldpunt (meldpuntartiestenregelingWW@fnv-kiem.nl) kunnen betrokken artiesten en musici de persoonlijke gevolgen van de afschaffing melden.

______      ___    __    __   _    _     _____      ___
|      \\   / _ \\  \ \\ / // | || | ||  /  ___||   / _ \\