Zeven theaters helpen jonge makers

woensdag 16 januari 2013 / Redactie / 1 reactie

Zeven Nederlandse theaters slaan de handen ineen om jonge makers in staat te stellen hun werk te ontwikkelen

Dit in reactie op het wegbezuinigen door het Rijk van het circuit van productiehuizen en vervolgopleidingen. FNV KIEM-bestuurder Pepijn ten Kate is opgetogen over deze stap: “Een hele goede ontwikkeling. Voor een individueel theater nauwelijks mogelijk om van de grond te krijgen, maar kennelijk lukt het samen wel om jonge makers zo een eerlijke kans te bieden. Zulke initiatieven verdienen navolging van andere gesubsidieerde gezelschappen!”

Deelnemende theaters zijn Frascati in Amsterdam, Theater Kikker in Utrecht, Theater aan het Spui in Den Haag, De Verkadefabriek in Den Bosch, Grand Theatre in Groningen, De Rotterdamse Schouwburg en de Toneelschuur in Haarlem. De zeven stellen ontwikkelbudget ter beschikking en kopen van tevoren een aantal voorstellingen aan. Daarmee kunnen ze per seizoen twee makers aan het werk zetten: mimegezelschap Schwalbe komt dit jaar met “Schwalbe speelt buiten”, voorjaar 2014 maakt de jonge regisseur Thibaud Delpeut een enscenering van “Caligula” van Albert Camus.

• woensdag 16 januari 2013 / Jyoti Vennix

aah dat is fijn nieuws