Btw-verhoging podiumkunsten per 1 juli gaat door

woensdag 22 juni 2011 / Redactie / geen reacties

De btw-verhoging op kaartjes voor podiumkunsten van 6 naar 19 procent mag doorgaan per 1 juli.

Dat is de uitkomst van een kort geding dat tegen de staat was aangespannen door de Vereniging Vrije Theaterproducenten (VVTP), de Vereniging Nederlandse Poppodia en -Festivals, de Vereniging van Evenementenmakers en de Vereniging van Schouwburg- en Concertgebouwdirecties (VSCD).

Volgens de vier belangenverenigingen gaat de btw-verhoging in tegen Europese regelgeving. De fiscus mag geen verschillende tarieven hanteren voor dezelfde diensten. Maar concurrenten als kermissen, bioscopen, musea, circussen, attractieparken, dierentuinen, tentoonstellingen en sportevenementen houden wel het lage btw-tarief.

De rechtbank oordeelt: 'Voor wat betreft de dierentuinen, musea, bioscopen, attractieparken, siertuinen en sportwedstrijden is het lastiger overeenkomsten te benoemen dan verschillen.' Ook circussen kunnen volgens de rechtbank gemakkelijk worden onderscheiden van podiumkunsten.

• Bezuinigingen kunst en cultuur

donderdag 26 november 2015

De afgelopen jaren is er veel bezuinigd op kunst en cultuur en hier is nog geen einde aan gekomen. FNV KIEM doet er alles aan om de gevolgen van deze onevenredig grote bezuinigingen zo goed mogelijk op te vangen door bijvoorbeeld het afsluiten van goede sociaal plannen. FNV KIEM bracht ook verschillende partijen bij elkaar om ont… Lees verder

_____      ______    _  __    _____     ____       ___