Kom op 27 juni naar de actiebijeenkomst in Den Haag!

maandag 20 juni 2011 / Redactie / 2 reacties

FNV KIEM is woedend dat het kabinet, naast de btw-verhoging, vasthoudt aan een jaarlijkse bezuiniging van 200 miljoen euro op een kunstbegroting van 900 miljoen. Kunstenaars en kunstliehebbers protesteren daarom op 27 juni tegen de plannen van het kabinet.

Op 10 juni jl. heeft staatssecretaris Zijlstra bekend gemaakt hoe en waar hij wil bezuinigen. Het kabinet wil de bezuinigingen met ingang van 1 januari 2013 gewoon invoeren en raakt vooral de kwetsbare actieve kunstproductie snoeihard. Het kabinet legt hiermee het advies van de Raad voor Cultuur naast zich neer en ‘kiest ervoor’ heldere keuzes te maken.

Lees meer over de keuzes van de staatssecretaris en de reactie hierop van FNV KIEM.

Deze niets ontziende invulling van bezuinigingen komt keihard aan. Al maanden protesteert FNV KIEM tegen de disproportionele bezuinigingen.

Actiebijeenkomst
Een groot deel van de Nederlandse kunst- en cultuursector verzamelt zich maandag 27 juni om 13 uur op het Malieveld in Den Haag. Vanaf daar wordt gezamenlijk opgetrokken naar Het Plein. De actiebijeenkomst is onderdeel van een aantal acties die komend weekend plaatsvinden. Maandag vindt in de Tweede Kamer het Kamerdebat plaats over het door het kabinet beoogde cultuurbeleid.

Een dag eerder begint in Rotterdam een protestmars naar Den Haag. Aansluitend op een bezetting van Museum Boijmans van Beuningen in Rotterdam wordt zondag De Mars der Beschaving gelopen. Deze nachtelijke wandeling van Rotterdam naar Den Haag groeit maandag uit tot een grote protestbijeenkomst op het Malieveld. Daar zullen vele duizenden cultuurmakers en –liefhebbers zich bij de marslopers aansluiten. Na een aantal korte toespraken zal de menigte richting het Plein en Binnenhof lopen.

Vervoer
Voor wie zondag niet mee loopt met de protestmars zet FNV KIEM maandagochtend bussen in die vanuit het hele land richting het Malieveld rijden. Meld je nu hier aan voor de bus op. FNV KIEM-leden betalen niets voor vervoer. Niet-leden betalen 5 euro of kunnen ter plekke lid worden van FNV KIEM en gebruik maken van het introductieaanbod van 4 maanden voor 25 euro.

Andere acties
Mail ons en laat ook zien wat de bezuinigingen voor jou betekenen. Samen staan we sterker: meld ons jouw actie tegen de bezuinigingen op kunst en cultuur en we plaatsen het op www.stopculturelekaalslag.nl.

• Bezuinigingen kunst en cultuur

donderdag 26 november 2015

De afgelopen jaren is er veel bezuinigd op kunst en cultuur en hier is nog geen einde aan gekomen. FNV KIEM doet er alles aan om de gevolgen van deze onevenredig grote bezuinigingen zo goed mogelijk op te vangen door bijvoorbeeld het afsluiten van goede sociaal plannen. FNV KIEM bracht ook verschillende partijen bij elkaar om ont… Lees verder

• zaterdag 18 juni 2011 / Lotte van Dam

Kabinet,Pas op! jullie beroven je eigen kinderen van creatieve expressie mogelijkheden en sociale kernwaarden, daar komt a-sociaal bloedvergieten van.
    Leer toch dat creativiteit verbroederd en levensvreugde brengt!

Lotte van Dam
    zzper drama docent, regisseur en acteur

• vrijdag 17 juni 2011 / Ynze Dam

Stop de hetze tegen groepen in de samenleving en trek desnoods letterlijk aan de noodrem.
    CDA en VVD shame on you , met zulk tuig ga je niet in zee.
    De Taliban zou Gekke Geert dankbaar zijn met het afschaffen van cultuur.(Kaalslag-fundamentalisten)
    Groeten uit Limburgistan.

_  _     _____     ______    ______   __   _    _    _