Mediaconcerns mogen weer groeien

vrijdag 26 november 2010 / Redactie / geen reacties

De regel dat één concern niet meer dan 35 procent van de dagbladmarkt in handen mag hebben, verdwijnt met ingang van het komende jaar. Dat schrijft minister Marja van Bijsterveldt (OCW) aan de Tweede Kamer. De mededingingswet biedt voldoende waarborgen tegen ongewenste mediaconcentraties, schrijft Van Bijsterveldt.

Huidige regels voldoen niet
De regels van dit moment zouden kunnen leiden tot het verdwijnen van dagbladtitels, doordat overnames door een grotere onderneming geblokkeerd konden worden. Van Bijsterveldt: ‘We liepen te zeer het risico dat met name regionale bladen in de toekomst niet meer overeind konden blijven. Dat is uiteraard ongewenst.’ Daarnaast kunnen de huidige regels een probleem opleveren voor ondernemingen die zich op multimediaal gebied willen manifesteren.

Geen aparte regels
In de optie om het percentage van 35 procent marktaandeel op te hogen naar 50 procent, die ook op tafel lag, zag de minister geen heil. ‘Je moet ervoor zorgen dat er niet teveel macht in handen van te weinig partijen komt. De NMa is er om ongewenste marktconcentraties te voorkomen: daar heb je geen aparte regels vanuit OCW voor nodig’, aldus van Bijsterveldt.

Bron: ANP/Adformatie Online

______   _    _     _  __   _    _                ___