Ook principeakkoord sociaal plan Wegener

woensdag 11 februari 2015 / Redactie / geen reacties

Na het principeakkoord eind vorige week bij De Persgroep hebben de bonden nu ook een principeakkoord gesloten over een sociaal plan voor Wegener.

De beide sociaal plannen zijn nodig omdat door overname van Wegener arbeidsplaatsen dreigen te verdwijnen. Die overname is inmiddels goedgekeurd door de Autoriteit Consument en Markt. De betrokken bonden zijn naast FNV KIEM, NVJ, de Unie en CNV Media.

Wegener is nu eigenaar van titels als Eindhovens Dagblad, De Gelderlander, BN/DeStem, De Stentor, Brabants Dagblad, Twentsche Courant Tubantia en Provinciale Zeeuwse Courant.

De Persgroep is onder meer eigenaar van de Volkskrant, Trouw en het AD. Naar schatting staan bij de overname zo’n 300 arbeidsplaatsen op de tocht, vooral bij redacties, ondersteunende diensten, marketing en sales.  Bij Wegener werken nu 2200 mensen, bij de Persgroep 1600 mensen.

Gelijke monniken
De inzet van de bonden was om beide plannen gelijk te trekken. Daartoe moest het bestaande sociaal plan van Wegener worden opgeplust. Bernard van Iren, bestuurder van FNV KIEM: ‘We hebben ingezet op gelijke monniken, gelijke kappen. En dat is ook gelukt.’

Het sociaal plan bevat net als bij De Persgroep een vrijwillige vertrekregeling met 0,95% kantonrechtersformule, een ouderenregeling vanaf 60 jaar met een aanvulling van 85% tot de AOW en een ontslagregeling van 0,9% kantonrechtersformule. De van-werk-naar-werk-regeling bestaat uit 0,8% kantonrechtersformule plus een budget van € 11.000,- voor outplacement en scholing.

‘Zachte landing’
‘Voor de mensen die weg moeten blijft het een hard gelag, maar het sociaal plan zorgt wel voor een zachte landing’ zegt Van Iren.

Beide principeakkoorden moeten de komende weken nog worden goedgekeurd door de leden. De Persgroep is naast de genoemde Nederlandse kranten ook eigenaar van radiozender Q-Music en van de Belgische kranten Het Laatste Nieuws, De Morgen en De Tijd.

_    _    _    _     ____       ___      _  _     ______
| \  / || | || | ||  |  _ \\    / _ \\   | \| ||  /_   _//