Eerste cao-onderhandeling grafimedia loopt spaak: Werkgevers willen niet onderhandelen

dinsdag 16 maart 2010 / Redactie / 3 reacties

Afgelopen vrijdag 12 maart startten de cao-onderhandelingen Grafimedia. Van onderhandelen was helaas geen sprake. De werkgeversdelegatie gaf namelijk aan dat zij niet willen onderhandelen en de cao zonder wijzigingen willen verlengen. FNV KIEM, CNV Media en de Unie hebben hun voorstellen toegelicht in de hoop toch nog een onderhandeling te kunnen starten. De werkgevers bleven herhalen: “wij kunnen en willen niet onderhandelen”.

Het is voor de sector van groot belang om wel een aantal aanpassingen in de cao door te voeren. Daarbij is rekening gehouden met het huidige economische klimaat in de sector. Het gaat niet goed maar niets doen maakt die situatie niet beter. Daarom zijn werknemersorganisaties met voorstellen gekomen die nauwelijks een kostenverhoging met zich meebrengen maar wel pleiten voor koopkrachtbehoud, behoud van werkgelegenheid en scholing. De bonden kunnen en willen de cao niet ongewijzigd verlengen.

En nu? We geven de werkgevers twee weken de tijd om na te denken over ons voorstel. Over twee weken nodigen we de werkgeversdelegatie nogmaals uit om te komen onderhandelen. Als zij ook dan aangeven dat niet te willen, dan gaan we met onze leden bespreken wat we gaan doen.

• maandag 10 mei 2010 / Ed

En we zijn weer 2 maanden verder, dadelijk weer zo`n debacle zoals 3 jaar geleden, een cao zonder terug werkende kracht, een 1 jarige cao willen maar dan na 1 keer onderhandelen er weer een 3 jarige van maken. Ga alleen voor een gepaste loonsverhoging voor 1 jaar en laat de rest maar zitten, komt in de praktijk toch niets van terrecht.

• maandag 29 maart 2010 / W D. Serfhos

Alleen wanneer dit gaat met de oude personeelsleden en de oude condities en alleen als het bedrijf levenvatbaar is en geen spelletjes zoals bij Atlanta.

• donderdag 25 maart 2010 / Kastenberg

Duidelijk is dat jongeren moet worden afgeraden in de grafische sector te gaan werken.Er zit geen toekomst in deze branche.
    Mede door toedoen van bedrijven zoals Thieme en Giethoorn meppel.
    Faillisementen gebruiken om de kosten weg te strepen.En gezonde bedrijven die hiervan de dupe worden.
    Doorstarts zouden per direct moeten worden verboden .

__    __   __   __   _    _    __   __   _    _      ___
\ \\ / //  \ \\/ // | |  | ||  \ \\/ // | \  / ||   / _ \\