FNV blijft knokken voor een betere AOW

dinsdag 19 januari 2010 / Redactie / geen reacties

De FNV blijft zich verzetten tegen de slechte AOW-plannen van het kabinet. Daarnaast blijft Nederlands grootste vakcentrale zich sterk maken voor een flexibele oudedagsvoorziening waarbij mensen zelf kunnen kiezen wanneer zij stoppen met werken, en daarbij een AOW-uitkering op niveau houden. De FNV gaat actievoeren voor het eigen plan. Daarnaast gaat de FNV lobbyen om de onwerkbare zware beroepenregeling van tafel te krijgen.
Deze lijn is gisteren vastgesteld door de federatieraad, het parlement van de FNV, na de ledenraadplegingen en bondsraden van ABVAKABO FNV en FNV Bondgenoten.

Actievoeren
Actievoeren voor het eigen FNV-plan gaat gebeuren op onder andere woensdag 20 januari bij de hoorzitting van de Tweede Kamer. Er komen ook acties in bedrijven ('werkgever beken kleur'). Op een latere datum vindt een demonstratie plaats aan de vooravond van de behandeling van het wetsontwerp in de Tweede Kamer. Ook is er een e-mailactie opgezet om Tweede Kamerleden op de FNV-plannen te wijzen.

Sterkste schouders, zwaarste lasten
De zware beroepenregeling, zoals het kabinet die voorstelt, wijst de FNV als ontoereikend en onuitvoerbaar van de hand. Bij het ontwikkelen van alternatieven hanteren FNV-bonden het vertrekpunt dat de sterkste schouders de zwaarste lasten moeten dragen. Met andere woorden, de FNV wil voorkomen dat vooral mensen met de lagere inkomens slachtoffer worden van de kabinetsvoornemens.

Inkomensgrens en arbeidsduur
Daarom gaat de FNV onder meer kijken of er mogelijkheden zijn om de schade te beperken via inkomensafhankelijke maatregelen en/of de arbeidsduur. Mensen met een laag inkomen hebben vaak een zwaar beroep, beginnen vroeg met werken en hebben een lage levensverwachting. Zij zouden met 65 jaar met pensioen moeten kunnen gaan zonder strafkorting. Er moet nog een inkomensgrens vastgesteld worden waarvoor de FNV gaat lobbyen, waarbij mensen dus zonder strafkorting met 65 met pensioen kunnen gaan. Boven die grens zal een ‘staffeling’ (oplopende korting) van kracht zijn.

Een andere oplossing zou via de arbeidsjarenlijn kunnen. Mensen die een bepaald aantal jaren hebben gewerkt, zouden zonder strafkorting op hun AOW met pensioen moeten kunnen gaan met 65 jaar. Lees meer op de site van de FNV.

• AOW en pensioenen

vrijdag 20 november 2015

Nederland heeft een goed pensioenstelsel, maar zoals overal zijn er altijd verbeteringen mogelijk. Zo is er bijvoorbeeld een groep werkenden die nu geen of onvoldoende pensioen opbouwt. De FNV vindt dat iedereen, jong en oud, gewoon een goed pensioen verdient. Lees verder

_    _     ______    _____      ___     _    _     ______