FNV KIEM betreurt gebrek aan aandacht voor goed werkgeverschap in cultuur

donderdag 19 mei 2016 / Redactie / geen reacties

Ondanks de dramatische arbeidsmarktpositie van werkenden in kunst en cultuur, is in de subsidie-aanvragen opnieuw nauwelijks aandacht voor goed werkgeverschap en goed opdrachtgeverschap. Dit blijkt uit het advies van de Raad voor Cultuur dat vandaag is gepubliceerd. FNV KIEM vindt dit diep treurig. Nog geen vier maanden geleden concludeerden de SER en de Raad voor Cultuur dat de positie van kunstenaars en werknemers van culturele instellingen belabberd is. Peter van den Bunder, bestuurder FNV KIEM: ‘De makers en uitvoerders van kunst en cultuur betalen nog steeds het gelag van de kaalslag van de afgelopen jaren. Dit wordt de zoveelste dreun.’

FNV KIEM is ook verbijsterd over de gedwongen fusie van het Orkest van het Oosten en Het Gelders Orkest. Dit brengt de orkestwereld de zoveelste klap toe. En dan met name in de regio, waar de naweeën van de bezuinigingen op kunst en cultuur nog steeds doorwerken. Ook de De vakbond pleit ervoor om de orkestwereld met rust te laten, en juist beide orkesten te versterken op basis van de ingediende subsidie-aanvragen.

_____     _  _    _    _    __   _      ___
  ____     |  ___||  | \| || | || | || | || | ||   / _ \\