Ongedeelde FNV komt er tóch

woensdag 26 november 2014 / Redactie / geen reacties

Er komt alsnog één grote FNV-bond voor het overgrote deel van de Nederlandse arbeidsmarkt.

Dat is het gevolg van het aanvaarden van het fusiebesluit door ruim twee derde van de afgevaardigden op het congres van FNV Bondgenoten, dat op woensdag 26 november jl. plaatsvond.

FNV KIEM besluit op 20 december
Ton Heerts sprak tijdens het congres de hoop uit dat FNV KIEM straks ook deel uitmaakt van de grote FNV en dat de FNV daarmee ook actief wordt in de creatieve industrie.
Of FNV KIEM zich aansluit, weten we pas eind deze maand. Op 20 december beslist het congres van FNV KIEM over het voorstel om wel of niet mee te fuseren per 1 januari 2016. Voorzitter Geert van der Tang: “Als bestuur zien wij grote kansen voor de vakbond in de creatieve industrie als wij ons ook aansluiten. Maar de leden hebben het laatste woord.”

Door het besluit van FNV Bondgenoten ontstaat vanaf 1 januari aanstaande één grote FNV met 900.000 rechtstreekse leden. Abvakabo FNV, FNV Bondgenoten, FNV Bouw, FNV Sport en de voormalige vakcentrale FNV verdwijnen. Hun leden worden voortaan bediend vanuit de twaalf nieuwe en herkenbare sectoren, zoals bouw, vervoer, senior, zorg, diensten, handel, en metaal. Samen met de zelfstandige bonden Aob, NPB, FNV Zelfstandigen, FNV Veiligheid, FNV Mooi, NVJ, VVCS, NL Sporter, FNV Horecabond, FNV Jong en Nautilus International vormt de FNV Vereniging vanaf januari 2015 één sterke FNV.

FNV=strijd
Ton Heerts, voorzitter van de FNV: "Niets bij de FNV komt tot stand zonder strijd. Of het nu over de cao-tafel gaat, of over een fusie. Maar ik ben blij dat we nu keihard aan de slag kunnen om nóg sterker ten tonele te verschijnen als we de degens kruisen met werkgevers die werkenden uitbuiten of een kabinet dat maar doorbezuinigt."

Het was de tweede keer dat een congres van FNV Bondgenoten stemde over het fusiebesluit. Op 8 oktober was de vereiste twee derde meerderheid net niet gehaald. Bij de nieuwe stemming stemde meer dan 91% procent voor. Massale steun voor het besluit was er eerder al bij FNV Sport (unaniem), Abvakabo FNV (93%), FNV Bouw (98%) en het FNV Ledenparlement (97%).

______      ___      _____      ___      _____      ___
|      \\   / _ \\   |__  //    / _ \\   /  ___||   / _ \\