Symposium ‘Vaktrots’ bij honderd jaar landelijke cao

dinsdag 11 november 2014 / Redactie / geen reacties

In 1914 werd in Nederland voor het eerst een landelijke cao van kracht, de cao van de boekdrukkers.

Om dat moment te markeren houdt FNV KIEM op 14 november in Amersfoort een symposium over heden en toekomst van de cao, onder de titel ‘Vaktrots’.

Toekomstbestendige cao
In een afwisselend programma gaat het publiek met dagvoorzitter Hester Macrander op zoek naar een toekomstbestendige cao, volwassen arbeidsrelaties en trends in collectieve arbeidsvoorwaarden. Sprekers zijn onder andere hoogleraar arbeidsverhoudingen Paul de Beer, voormalig Kamervoorzitter Gerdi Verbeet en landelijk cao-coördinator van de FNV, Mariëtte Patijn.

Presentatie boek 'Vaktrots'
Op het symposium wordt ook het boek ‘Vaktrots’ gepresenteerd. Aan de hand van foto’s en interviews geeft ‘Vaktrots’ een beeld van de vernieuwing in de drukkerswereld. In honderd jaar is vooral de techniek sterk veranderd. Van een sterk ambachtelijk bedrijf waarin drukkers, zetters, binders en lettergieters samenwerkten, naar een procesindustrie waarin nog maar één vakman nodig is om alle knoppen te bedienen. Maar in essentie draait het ook in ons digitale tijdperk nog steeds om de vraag: hoe kan ik zo indringend mogelijk communiceren.

De teksten van ‘Vaktrots’ zijn van journalist Sander Kooistra, de fotografie is van kunstenares Louise te Poele. Bij het symposium is een expositie van de foto’s te zien.

De eerste landelijke arbeidsovereenkomst werd gesloten tussen de Nederlandse Bond van Boekdrukkerijen (patroons) en de werkliedenorganisaties, waarvan de Algemene Nederlandse Typografenbond verreweg de grootste was. Rechtstreekse opvolger van de ANTB is de huidige vakbond voor de grafische en creatieve sector, FNV KIEM.

Symposium ‘Vaktrots’, vrijdag 14 november, de Veerensmederij, Soesterweg 330 Amersfoort
15.00 Welkom - Geert van der Tang, voorzitter FNV KIEM
15.10 Toekomstbestendigheid cao’s  -  Paul de Beer, hoogleraar arbeidsverhoudingen
15.30 Volwassen arbeidsrelaties - Cristel van de Ven, hr-adviseur