Kabinetsbeleid voor ondersteuning mantelzorgers moet beter

donderdag 24 april 2014 / Redactie / geen reacties

De FNV wil dat het kabinet mantelzorgers beter ondersteunt.

Veel mantelzorgers die werk en zorg combineren lopen er tegenaan dat er nog te weinig voor hen is geregeld voor de combinatie werk en mantelzorg. Tegelijkertijd verwacht het kabinet van iedereen, ook van werkenden, dat zij hun dierbaren ondersteunen bij de noodzakelijke zorg. Maar de maatregelen die zij neemt werken averechts.

De FNV vindt het onbegrijpelijk dat mantelzorgende kinderen worden gestraft via de AOW-uitkering van hun ouder(s). De AOW is een volksverzekering en mag niet zomaar vermengd worden met de inkomenspolitiek van dit kabinet.

Bijl aan de wortel van de AOW
Gijs van Dijk, dagelijks bestuurder FNV: ‘Dit is de bijl zetten aan de wortel van de AOW.’ Zeker in deze tijden van buitengewone bezuinigingen op de zorg en de thuiszorg zou het kabinet mantelzorg moeten faciliteren. De FNV riep al eerder deze week op de huidige zorgplannen grondig te herzien. Dat moet en kan beter stelde de voorzitter van de FNV. En dat geldt ook voor de mantelzorg.

Van Dijk: ‘De FNV heeft de afgelopen jaren weliswaar veel nieuwe afspraken gemaakt in cao’s om mantelzorgers te ondersteunen, maar dat is nog lang niet genoeg. Ook de overheid zou zich meer moeten bekommeren om werkende mantelzorgers en hen moeten ondersteunen.’

_    _      ___               _    _   __    __     ___
| \  / ||   / _ \\    ____    | || | || \ \\ / //   / _ \\