AOW-plan kabinet oogst fluitconcert en zware kritiek

donderdag 12 november 2009 / Redactie / 1 reactie

Ministers en kamerleden van de regeringspartijen werden vanmorgen voor aanvang van het AOW-debat op een fluitconcert onthaald. Honderden activisten van FNV en CNV maakten voor het gebouw van de Tweede Kamer in Den Haag nog eens duidelijk dat verhoging van de AOW-leeftijd onaanvaardbaar is.

Het kamerdebat gaat over het kabinetsbesluit de AOW-leeftijd in twee stappen (2020 en 2025) te verhogen naar 67 jaar. Het wetsontwerp komt pas later in de Tweede Kamer, na advies van de Raad van State.

Niet doorgerekend
De oppositiepartijen hadden in het debat geen goed woord over voor het kabinetsplan. Meerdere partijen noemden het een gedrocht, zoals de FNV eerder al zei. Zowel voor- als tegenstanders van leeftijdsverhoging hamerden op de vele zwakke kanten: het kabinetsplan is niet doorgerekend door het CPB, het bevordert de arbeidsdeelname van 65-minners niet (integendeel), de twee grote stappen zijn oneerlijk, de definiëring van ‘zware beroepen’ is onuitvoerbaar, en het hele plan berust op kiezersbedrog.

Op naar zaterdag 21 november
De FNV bereidt zich intussen voor op de volgende stap in het verzet tegen het AOW-besluit van het kabinet. Op zaterdag 21 november zijn er grote actiebijeenkomsten in Rotterdam, Eindhoven, Deventer en Assen.

Meld je aan voor 21 november

• AOW en pensioenen

vrijdag 20 november 2015

Nederland heeft een goed pensioenstelsel, maar zoals overal zijn er altijd verbeteringen mogelijk. Zo is er bijvoorbeeld een groep werkenden die nu geen of onvoldoende pensioen opbouwt. De FNV vindt dat iedereen, jong en oud, gewoon een goed pensioen verdient. Lees verder

• dinsdag 04 mei 2010 / Joost Jans

Beste mensen van Kiem,

Ik maak voor de Stichting van de Arbeid een zogenoemde interactieve tijdbalk over 65 jaar Stichting van de Arbeid. Een van de items gaat over de demonstraties tegen de aow-plannen van het kabinet in 2009. Omdat ik de bovenstaande foto als illustratie heel geschikt acht, ben ik benieuwd of deze foto van jullie is, en zo ja, of ik 'm mag gebruiken. Je kunt op onderstaande link zien hoe ik foto's in de tijdbalk van de SER eruit komen te zien. De tijdbalk van de Stichting ziet er ongeveer hetzelfde uit.

Met vriendelijke groet
    Joost Jans