Vakcentrales praten over sociale agenda

donderdag 07 maart 2013 / Redactie / geen reacties

De voorzitters van de drie vakcentrales praten over de gezamenlijke inzet voor de sociale agenda. Donderdag kwamen de voorzitters van MHP. CNV en FNV In Beweging hiervoor bij elkaar.

Zware klus
Voorzitter FNV In Beweging, Ton Heerts, afgelopen maandag: ‘We gaan nu snel om tafel met de werkgevers om tot zaken te komen die in het belang zijn van werknemers. Pas daarna gaan we naar het kabinet. Daar wacht de zware klus om hun rampzalige plannen om te buigen naar plannen die Nederland vooruit helpen. Werk moet daarbij op nummer één staan.’

Adviezen ledenparlement
In de federatieraad is uitgebreid gesproken over de adviezen van het ledenparlement en de moties die daar zijn aangenomen. Leden en voorzitters zijn het eens dat met werkgevers en kabinet gezocht moet worden naar overeenstemming over belangrijke onderwerpen als werkgelegenheid, doorgeschoten flex en gewoon goed werk.

Daarnaast gaf het ledenparlement in een motie een extra boodschap af dat verslechteringen van WW en ontslagbescherming niet acceptabel zijn. Volgens de federatieraad betekent dit dat over deze onderwerpen alleen kan worden onderhandeld als dat tot verbeteringen leidt.

Niet bezuinigen maar investeren
Ton Heerts: ‘Het kabinet heeft het extra moeilijk gemaakt door met extra bezuinigingen te komen voor 2014, bovenop de enorme stapel bezuinigingen die al was aangekondigd. Dat is slecht voor de economie en de werkgelegenheid. Door de opeenstapeling van bezuinigingen daalt het consumentenvertrouwen, mensen sparen en geven niets uit, loopt de bouwsector vast en komen onnodig veel mensen in een uitkering terecht. Het kabinet moet niet bezuinigen maar investeren in werkgelegenheid. Niet het huishoudboekje, maar gewoon goed werk moet voorop staan.’

______      ___                 ___      _____     _____
|      \\   / _ \\    ____      / _ \\   |__  //   |  ___||