Willekeurige discriminatie van AOW’ers moet stoppen

dinsdag 08 januari 2013 / Redactie / geen reacties

In november voerden leden van FNV Bondgenoten actie bij de rechtbank in Breda. Daar werd een rechtszaak gevoerd tegen de Nederlandse Staat, vanwege het verschuiven van het moment van uitbetaling van de AOW.

De actievoerende leden zijn zelf door de maatregel gedupeerd. “De rechtszitting is voor ons gevoel uitstekend verlopen,” zegt Willem Banning, bestuurder Ouderen van FNV Bondgenoten. “Het was een zitting met drie rechters, de Meervoudige Rechtskamer. Ten aanzien van de drie door ons ingebrachte essentiële onderdelen van ons beroepsschrift, hebben we het gevoel overgehouden dat dit in elk geval voor de rechters zeer herkenbaar was.”

De drie punten zijn:
1.      Ontneming van eigendom (op basis van artikel 1 van het eerste protocol bij het verdrag tot bescherming van de rechten van de mens en de fundamentele vrijheden).
2.      Willekeurige discriminatie met betrekking tot de groep gedupeerden (de vutters en geprepensioneerden).
3.      Het niet aanbieden door de Nederlandse Staat/SVB van een compensatieregeling aan de gedupeerden.

Niet onredelijk
“De advocaat die optrad namens de SVB had feitelijk geen repliek op de laatste twee punten,” zegt Banning, “en ook op de vragen van de rechters zelf wist ze nu niet echt bepaald te overtuigen. Maar de hele zaak staat of valt bij de erkenning van het eerste punt en daarvan hebben de rechters in elk geval niet aangegeven dat ze dit een onredelijke stellingname onzerzijds vonden.”

Discriminatie
Vanaf 1 april van dit jaar wordt de AOW pas uitbetaald vanaf de 65ste verjaardag. Wie op de 31e van de maand jarig is, heeft dus gewoon vette pech en kan tussen de 700 en 1400 euro AOW mislopen. Dit inkomensgat heeft de overheid wel gerepareerd voor mensen met een WW-, WIA/WAO- of bijstandsuitkering, maar niet voor mensen met een vroegpensioen- of VUT-uitkering. De overheid heeft willens en wetens de werkgevers niet verplicht om dit inkomensgat te reparen voor de mensen die een VUT- of  vroegpensioen-uitkering hebben. FNV Bondgenoten vindt dit een ongelijke behandeling van groepen burgers en een voorbeeld van onbehoorlijk bestuur. Vandaar deze rechtszaak.

Uitspraak
De uitspraak is helaas pas over een aantal weken, “maar misschien krijgen we dan wel een mooi kerstcadeau,” aldus Banning. “Als de uitspraak bekend is, gaan we verder met onze actie. Hetzij richting de Haagse politiek, hetzij richting de werkgevers en pensioenfondsen.”

Bron: FNV Bondgenoten

______     ______   _    _      ___     _    _     ______