Bestuur Publieke Omroep gaat afslanken

maandag 23 mei 2011 / Redactie / geen reacties

De NPO, de centrale organisatie van de Publieke Omroep, gaat reorganiseren. Het aantal directies wordt verkleind en stafafdelingen worden samengevoegd.

Ook de ondersteunende en faciliterende diensten worden afgeslankt door ze uit te besteden of samen te voegen met diensten van de omroepen. In 2012 leidt dat tot een kleinere NPO.

Gedwongen ontslagen onvermijdelijk
Hagoort verwacht dat het personeelsbestand van de centrale organisatie NPO – dat nu nog uit 372 fte's bestaat - met 20% zal moeten krimpen, waarbij gedwongen ontslagen onvermijdelijk zijn. De plannen voor de reorganisatie worden dit jaar verder uitgewerkt en komend jaar geïmplementeerd.

FNV KIEM is niet verrast door het banenverlies. ''Het zat er aan te komen'', aldus bestuurder Martin Kothman. ''Met de ondernemingsraad zullen we goed naar nut en noodzaak kijken."

Eerder al werd bekend dat de Raad van Bestuur van de NPO in personele zin wordt teruggebracht van drie naar twee personen en dat de omvang van de Raad van Toezicht krimpt van zeven naar vijf personen. Hagoort denkt met de reorganisatie 20 miljoen te kunnen besparen. Als de regeldruk vanuit de overheid afneemt en aangekondigde fusies tussen omroepen gerealiseerd zijn, zou dat kunnen stijgen naar 25 miljoen.

Ingrijpende reorganisatie
Hagoort spreekt van een ingrijpende reorganisatie die niet alleen de NPO zal raken, maar ook consequenties heeft voor de omroepen; ruim tachtig procent van het NPO-budget wordt immers besteed aan taken die de NPO voor de omroepen uitvoert.

• Bezuinigingen Publieke Omroep

vrijdag 20 november 2015

Bij de meeste omroepen zijn reorganisaties en/of fusies aangekondigd als gevolg van de bezuinigingen van het kabinet Rutte I en Rutte II. De totale bezuiniging op de publieke omroep van 250 miljoen kost 1000 arbeidsplaatsen. Daarnaast bezuinigt de overheid vanaf 2015 nog eens tweehonderd miljoen euro op de publieke omroep. Lees verder

_    _     _____     ______   _    _     _____    _    _