Omroepen eens over hervorming bestel

woensdag 18 mei 2011 / Redactie / geen reacties

De publieke omroepen zijn het eens geworden over een vernieuwing van het bestel.

Acht omroepen
In een brief aan minister Van Bijsterveldt stellen het College van Omroepen en de NPO voor om in de toekomst maximaal acht vaste bespelers toe te laten: twee taakorganisaties (NOS en NTR), drie grote gefuseerde A-omroepen (VARA-BNN, TROS-AVRO en KRO-NCRV) en drie kleinere B-omroepen (EO, VPRO en MAX). De levensbeschouwelijke omroepen (2.42 omroepen) zouden zich op basis van verwachtschap moeten aansluiten bij één van die acht omroepen.

Positie aspiranten onduidelijk
Wat er met de aspiranten WNL en PowNed moet gebeuren is onduidelijk. ‘Of zij in aanmerking komen voor een plek in de nieuwe concessieperiode kan pas later worden beoordeeld in het licht van hun prestaties en in het kader van een nadere discussie over de openheid van het bestel’, aldus de brief. De veranderingen zouden hun beslag moeten krijgen in 2016, wanneer de huidige concessieperiode is afgelopen.

Verschil in zendtijd en budgetgaranties
In de brief wordt Van Bijsterveldt gevraagd in de nieuwe Mediawet een verschil in zendtijd en budgetgaranties vast te leggen tussen de drie grote gefuseerde A-omroepen en de drie kleinere B-omroepen. Hoe de verhouding er precies uit moet zien, wordt in de brief niet uitgewerkt. Er staat alleen in dat de beoogde A-omroepen in zendtijd en budget groter moeten zijn dan B-omroepen ‘waarbij het totaal substantieel meer moet zijn dan de som der delen’. De B-omroepen vinden dat ‘hun garanties in termen van zendtijd en budget voldoende moeten blijven om als volwaardig bespeler in het nieuwe mediabestel mee te doen’. De NPO zal zich meer richten op de kerntaken en de bestuursorganisatie efficiënter inrichten.

Minister blij met brief
Minister Van Bijsterveldt is blij met de brief. ‘Om de publieke omroep doelmatig en bestuurbaar te houden, heb ik eerder al bepaald dat er in 2016 naast de NOS en de NTR zes plaatsen overblijven in het bestel. Dat lijkt de publieke omroep zich terdege te realiseren. Het is goed dat de publieke omroep zelf de weg naar meer slagvaardigheid en efficiëntie wil kiezen.’

Bron: Spreekbuis

• Bezuinigingen Publieke Omroep