'Wereldomroep is geen slangenkuil’

maandag 04 april 2011 / Redactie / geen reacties

Radio Nederland Wereldomroep (RNW) betreurt de beeldvorming die over de organisatie is ontstaan na een vernietigend stuk in de Telegraaf, eind vorige week. Volgens de krant zou het bedrijf een ’slangenkuil’ zijn, waar werknemers onder een ’schrikbewind’ zouden zuchten.

Algemeen-directeur Jan Hoek zegt dat het voltallig personeel, de ondernemingsraad én de redactieraad in een belegde personeelsvergadering hebben gesteld zich niet in het beeld te herkennen dat de Telegraaf schetst. Er zijn in het verleden wel arbeidsconflicten geweest, aldus Hoek. “Deze voorvallen dateren van een aantal jaren geleden. In alle gevallen zijn de geldende procedures van hoor en wederhoor, vertrouwenspersonen en klachtencommissie gevolgd. Wat helaas nooit kan wegnemen dat oud-medewerkers ontevreden en teleurgesteld zijn.”

Vice-voorzitter van RNW’s Raad van Toezicht Jeltje van Nieuwenhoven valt Hoek bij. Het bedrijf heeft “een zorgvuldige klachtenprocedure met een klachtenregelement waarbij ten alle tijden hoor en wederhoor wordt toegepast”, aldus Van Nieuwenhoven. “De relatie met de OR en de afdeling Personeelzaken is goed. Ik herken mij dan ook in het geheel niet in het artikel van de Telegraaf.”

Volgens Van Nieuwenhoven waren - over een periode van tien jaar - drie klachten over vertrek uit de organisatie. Er was één externe klacht en één geval van ontslag op staande voet. “Dat betrof plagiaat”, aldus Van Nieuwenhoven.

Hoek: “Wij herhalen de uitnodiging aan alle journalisten om zich bij de Wereldomroep zelf op de hoogte te stellen van de sfeer en omgangsvormen.”

Bron: Villamedia

_____      ___     ______      ___      _  _      ___