FNV KIEM houdt vast aan looneis bij cao-onderhandelingen BTU

vrijdag 18 maart 2011 / Redactie / 3 reacties

Op 17 maart jl. zijn de onderhandelingen over een nieuwe cao voor de het Boeken- en Tijdschriften Bedrijf (BTU) begonnen. De vakbonden waaronder FNV KIEM en de NUV (de werkgevers) hebben hierin een toelichting gegeven op de door hen ingediende voorstellenbrieven.

Een cao voor iedereen
De NUV wil gaan praten over één nieuwe cao voor de uitgeverijsector voor alle medewerkers, dus inclusief de journalisten. In deze cao moet ruimte komen voor maatwerk afspraken op bedrijfsniveau én op individueel niveau. De NUV zou 2011 willen gebruiken om een en ander te verkennen om dan in 2012 te komen tot een nieuwe cao. Daarnaast willen ze in de huidige cao een aantal wijzigingen (lees verslechteringen) aanbrengen. Er is bijvoorbeeld geen geld voor een salarisverhoging.

FNV KIEM en de andere bonden hebben aangegeven best te willen praten over een nieuwe cao. In deze cao moeten werkgevers én werknemers zich kunnen herkennen. Maatwerk op bedrijfsniveau lijkt ons prima en ook individuele keuzevrijheid over eigen arbeidsvoorwaarden is voor ons bespreekbaar. Maar, als je toch gaat praten over een nieuwe cao, die wat ons betreft al op 1 januari 2012 kan ingaan, waarom zou je dan in de huidige cao nog aanpassingen gaan doen. En salarisverhoging? Het kan niet zo zijn dat de BTU-medewerkers  ook in 2011 weer geen loonsverhoging krijgen. De laatste structurele loonsverhoging was op 1 januari 2008!

Loonsverhoging
Het gaat in de uitgeverijsector niet zo slecht dat werknemers drie jaar op de nullijn moeten zitten. Wij houden dus onverkort vast aan onze looneis van 2%. De NUV heeft aangegeven over het bovenstaande te willen nadenken en zal op 6 april a.s. met een reactie komen.

Voorstellen werkgevers en bonden

• dinsdag 12 april 2011 / Michel

Ik ben ook wel erg benieuwd hoe en wat...

• vrijdag 08 april 2011 / Roo

Ik vraag me af of er misschien inmiddels al iets meer bekend is. Ik las dat de NUV 6 april jl. met een reactie zou komen.

• dinsdag 22 maart 2011 / Val

Goed om te horen dat de bonden voet bij stuk houden! Succes met de onderhandelingen.

_    _    __   __    _____    __   __   __   _     _____
| || | ||  \ \\/ //  / ____||  \ \\/ // | || | ||  |  ___||