Blog: Afzeiktelevisie of publieke omroep afzeiken

donderdag 19 augustus 2010 / Redactie / geen reacties

Bij de totstandkoming van het regeerakkoord gaat het ook over de toekomst van de publieke omroep. En in het verlengde daarvan over cultuur en kunst in het algemeen. De partijen die aan de onderhandelingstafel zitten buitelen over elkaar heen met voorstellen die het Nederlandse kiezersvolk duidelijk moeten maken hoezeer zij begaan zijn met de hardwerkende belastingbetaler die getroffen wordt door crisis. Die arrogante big spenders van de publieke omroep en die vrijgestelde subsidie-uitvreters van kunstenaars moeten maar eens een lesje leren.

Zoals het een rechtgeaarde populistische partij betaamd spant de PVV in het verhoren van de vox populi de kroon. De publieke omroep mag van deze partij opgesloten worden met een fors lager budget in een amusementsarm getto zonder radiozenders voor het contact met de buitenwereld. Daarmee dragen ze toch alleen maar linkse standpunten uit. Gek dat een partij, die zegt in haar naam voor de vrijheid te staan en zeker de vrijheid van meninguiting (je moet kunnen zeggen wat je wilt) hoog in het vaandel voert, op deze wijze juist de publieke omroep en de vrije kunsten aan banden wil leggen. Financiële banden wel te verstaan. Er gaat wel 750 miljoen euro per jaar aan belastinggeld naar de publieke omroep en de ongeveer 500 miljoen voor de uitvoerende en scheppende grachtengordelkunsten is al helemaal een gotspe zo hoor je ze denken en soms ook nog zeggen. Tjonge jonge!

Waar hebben we het over in het licht van de miljarden die in de banken zijn gepompt en die jaarlijks indirect in het bedrijfsleven worden gepompt via allerlei belastingmaatregelen van de BV Nederland, uw belastingparadijs. Nee, het volk moet iets hebben om op af te geven. Dat leidt de aandacht lekker af van de werkelijke veroorzakers van de financieel economische problemen. En van vermeend linkse kritische publieke omroepen die de anti-islam angstcampagne neutraliseren heb je ook alleen maar last. Die sla je financieel gewoon de tanden uit de bek. Schaamteloos. De vrijheid komt van rechts zegt de Vereniging voor Volksverlakkerij en Demagogie (VVD) samen met de PVV.

Afzeiktelevisie
Afzeiktelevisie die in de afgelopen jaren met als uiterlijke verschijningsvorm auditieshows gewoon is geworden, zou er de oorzaak van kunnen zijn dat het Nederlandse volk meer dan voorheen leedvermaak en jaloezie belangrijkere kernwaarden is gaan vinden dan echte vrijheid van meningsuiting en creativiteit. Misschien zijn de omroepen er zelf ook wel mede debet aan dat het populair is de publieke televisie af te zeiken. Ja, er gaat wel eens wat mis en er lopen een paar grootverdieners rond. Maar in welke sector is dat niet aan de hand. En het wordt bestreden met meer en minder succes. Maar uiteindelijk is een sterke publieke omroep net zo nodig als brood op de plank. Kunstenaars dragen bij aan de creatieve ontwikkeling en daarmee aan de economie van de BV Nederland. Niet zo herkenbaar als de te lage vennootschapsbelasting die bedrijven betalen, maar toch. Wees trots en blij met en op de hoeders van echte vrijheid en ga Wilders en Rutte afzeiken als ze dat niet willen erkennen en er naar (dreigen te gaan) handelen.

Martin Kothman, bestuurder FNV KIEM

__   __   __   __   __   __    _____     _  __     ___