Publieke omroep gaat kwaliteit programma’s meten

vrijdag 07 januari 2011 / Redactie / geen reacties

Alle publieke omroepen moeten in de toekomst de publieke meerwaarde van hun programma aantonen.

Het publiek bepaalt mee of de programma’s onderscheidend genoeg zijn en de doelen worden gehaald. De Nederlandse Publieke Omroep (NPO) gaat dit als voorwaarde stellen voor uitzending. De NPO ontwikkelt onderzoeksinstrumenten om permanent rond elk programma te meten wat het publiek vindt van de kwaliteit en de publieke waarde. Dit gebeurt al voor de omroep als geheel en voor de zenders Nederland 1, 2 en 3, maar dat gaat de omroep nu ook per programma doen. Daarmee loopt Nederland in Europa voorop, zei voorzitter Henk Hagoort van de raad van bestuur van de NPO donderdag in zijn nieuwjaarstoespraak.

Uitkomsten transparant
De NPO wil de uitkomsten van de publieksmetingen online publiceren, kondigde Hagoort aan. ‘Het is geen vrijblijvende exercitie. We zullen transparant zijn. En we verwachten van omroepen dat ze hun verantwoordelijkheid nemen door programma’s die niet of onvoldoende waarmaken wat ze beloven of geen herkenbare meerwaarde hebben, aan te passen of te schrappen. Het gaat tenslotte om de legitimatie van de publieke omroep en die moet in het digitale landschap met elk programma en met elke site opnieuw worden verdiend.’

'Oneerlijke bezuinigingen'
De bestuursvoorzitter noemde de aangekondigde bezuinigingen op de publieke omroep ‘onredelijk hoog’, maar wilde er verder niet al te veel op ingaan. Hij had het vooral over de kerntaken van de omroep. ‘In de digitale wereld zal elk individueel programma, elke individuele website, elke nieuwe dienst die met publiek geld gebouwd of gemaakt wordt, zijn publieke waarde moeten kunnen aantonen.’

Discussie
De raad van bestuur gaat niet over de inhoud van de programma’s, maar de omroepen zelf. Vorig jaar stelde Hagoort dat Bananasplit minder publieke waarde heeft dan Paul de Leeuw. Hij ging daarmee buiten zijn bevoegdheid, maar heeft daar geen spijt van. ‘Ik heb gemerkt hoeveel dat losmaakt. Dat was en is goed voor de discussie.’  Hagoort benadrukte dat iedereen een mening over het aanbod mag hebben, maar dat het niet aan de ministers of Kamerleden is om te beoordelen of de publieke omroep voldoende kwaliteit biedt, ook niet bij bezuinigingen.

Bron: ANP/ Adformatie

• Bezuinigingen Publieke Omroep

vrijdag 20 november 2015

Bij de meeste omroepen zijn reorganisaties en/of fusies aangekondigd als gevolg van de bezuinigingen van het kabinet Rutte I en Rutte II. De totale bezuiniging op de publieke omroep van 250 miljoen kost 1000 arbeidsplaatsen. Daarnaast bezuinigt de overheid vanaf 2015 nog eens tweehonderd miljoen euro op de publieke omroep. Lees verder