/ Kiem Nieuws

RSS

‘Uitgevers- en radiomarkt groeien komende jaren niet’

donderdag 18 november 2010 / Redactie / geen reacties

De film en game-industrie en de bestedingen aan (mobiel) internet groeien de komende jaren fors, maar de uitgeversmarkt en de radiomarkt zullen nauwelijks groei vertonen. Dat voorspelt PwC in de op 16 november jl. gepubliceerde tiende editie van de ‘Entertainment & Media Outlook for the Netherlands 2010 – 2014’. Na een krimp van 4,6 pct in 2009 zal de Nederlandse entertainment- en mediasector naar verwachting in 2010 weer licht stijgen met 1,1 pct naar 15,3 miljard euro. Vooral de film- en game-industrie en de bestedingen aan (mobiel) internet groeien de komende vijf jaar fors, met gemiddelde jaarlijkse groeipercentages van boven de 6 pct. De uitgeversmarkt en de radiomarkt daarentegen groeien de komende vijf jaar nauwelijks tot niet, verwacht het bureau.

Minder advertentie-inkomsten en dalende consumentenbestedingen
De krimp in 2009 was het gevolg van minder advertentie-inkomsten (-14,7%) en dalende consumentenbestedingen (-1%). Vooral de krantenmarkt, de zakelijke uitgeversmarkt en de tijdschriftenmarkt zagen hun inkomsten vorig jaar fors dalen. Alleen de bestedingen in de film- en game-industrie namen vorig jaar toe. Volgens de outlook profiteert de Nederlandse entertainment- en mediasector van de economische opleving. Wel blijft de ontwikkeling van advertentie-inkomsten in 2010 achter bij die van de consumentenbestedingen. Waar de consumentenbestedingen naar verwachting in 2010 stijgen met 2,1 pct naar 11,8 miljard euro, dalen de advertentie-inkomsten voor het tweede opeenvolgende jaar. Dit maal met 2,4 pct naar 3,5 miljard euro. De reclamebestedingen zijn de afgelopen jaren fors geraakt. Het is onwaarschijnlijk dat de bestedingen in de komende vijf jaar weer terugkeren naar het niveau van voor de economische crisis.

Groei Nederlandse entertainment- en mediasector
De Nederlandse entertainment- en mediasector zal naar verwachting jaarlijks met gemiddeld 3,5 pct groeien van 15,3 miljard euro in 2010 naar 17,9 miljard euro in 2014, voorspelt PwC. Dat percentage ligt hoger dan de verwachte groei van het bruto binnenlands product over die periode. Niet alle segmenten profiteren even veel van de economische groei. De grootste gemiddelde jaarlijkse groei is er de komende vijf jaar in de segmenten film (7,3%), videogames (6,5%), internettoegang en – advertenties (6,3%) en televisie (5,4%). De laagste gemiddelde jaarlijkse groei is er in de segmenten: consumententijdschriften (0,6%), zakelijke informatie (0,8%) en vaktijdschriften (1%). De krantenmarkt en de radiomarkt krimpen zelfs de komende vijf jaar, respectievelijk met gemiddeld 1,3 en 4,3 pct per jaar. Het hele rapport is hier te lezen.

Bron: Adformatie

Print deze pagina

/ Kiem Reacties

 
  _____    __   __    _____    __   __     _____    _____   
 / ____||  \ \\/ //  |__  //   \ \\/ //   / ___//  |  ___|| 
/ //---`'   \ ` //     / //     \ ` //    \___ \\  | ||__   
\ \\___      | ||     / //__     | ||     /    //  | ||__   
 \_____||    |_||    /_____||    |_||    /____//   |_____|| 
  `----`     `-`'    `-----`     `-`'   `-----`    `-----`