VVD: Publieke Omroep moet internetactiviteiten terugschroeven

dinsdag 02 november 2010 / Redactie / geen reacties

De Publieke Omroep moet alle activiteiten op internet drastisch terugschroeven. Nieuwssites die concurreren met kranten moeten allemaal verdwijnen. Volgens regeringspartij VVD is dat ondubbelzinnig afgesproken tijdens de formatiebesprekingen van het nieuwe kabinet. Volgens vicefractievoorzitter Anouchka van Miltenburg, die betrokken was bij de onderhandelingen, is die zin specifiek gericht op de uitdijende internetactiviteiten van de omroepen. „Het is de bedoeling dat de nieuwssites van de omroepen verdwijnen", aldus Van Miltenburg. „De omroepen hebben de afgelopen jaren allemaal internetredacteuren aangenomen om die sites op te zetten. We willen dat terugdraaien." Het is niet duidelijk hoeveel arbeidsplaatsen verdwijnen met het afstoten van de publieke 'internetpoot'. In totaal moeten de omroepen tweehonderd miljoen bezuinigen.

Oneigenlijke concurrentie
Volgens de VVD hebben de nieuwssites van de NOS en 'discussiesites' als Joop.nl van de Vara een 'vervuilend' effect. „Kranten moeten proberen op internet geld te verdienen, terwijl de omroepen dat soort beperkingen niet hebben. Het is oneigenlijke concurrentie. Bovendien is er op internet geen sprake van schaarste. De activiteiten van de publieke omroepen zijn niet nodig." Een website als uitzendinggemist.nl kan eventueel blijven bestaan, omdat daar volgens de VVD slechts bestaande uitzendingen worden 'gereproduceerd'. Over het voortbestaan van teletekst wil de regeringspartij nog 'nadenken'.

Nieuwe Mediawet
Het kabinet kan in de mediabegroting voor 2011 deze bezuinigingen nog niet opleggen, omdat de huidige Mediawet nog ruimte biedt voor internetactiviteiten. Van Miltenburg hoopt desondanks dat de omroepen met 'een vooruitziende blik' alvast beginnen met het afbreken van hun internetpoot. „We gaan een nieuwe Mediawet schrijven en daar zal instaan dat internet geen taak is voor de Publieke Omroep", aldus de VVD'er. „Als de omroepen verstandig zijn, zullen ze daar hun conclusies uit trekken."

NPO verbaasd
Een woordvoerder van de Nederlandse Publieke Omroep (NPO) reageert verbaasd. „Dit is nieuw voor ons. Internet is toch ook audiovisueel? Bovendien werken mensen multimediaal en niet exclusief voor internet." De woordvoerder wijst erop dat Henk Hagoort, voorzitter van de NPO, vooruitlopend op de bezuinigen al heeft voorgesteld de internetactiviteiten terug te dringen. „De tijd van experimenten is voorbij", aldus de woordvoerder. „Maar we willen wel zelf bepalen waarop we bezuinigen."

Nederlandse Dagbladpers blij
Tom Nauta van de Nederlandse Dagbladpers is blij met de plannen van het kabinet. „Dit is goed nieuws. Juist in het digitale domein – waar voor een deel de toekomst van de kranten ligt - komen we de publieke omroep steeds vaker tegen. Het is goed dat kabinet een einde maakt aan deze concurrentievervalsing. Er zijn genoeg initiatieven van uitgevers en andere particuliere partijen op internet. De publieke omroep is daar niet nodig."

Bron: De Gelderlander

• Bezuinigingen Publieke Omroep

vrijdag 20 november 2015

Bij de meeste omroepen zijn reorganisaties en/of fusies aangekondigd als gevolg van de bezuinigingen van het kabinet Rutte I en Rutte II. De totale bezuiniging op de publieke omroep van 250 miljoen kost 1000 arbeidsplaatsen. Daarnaast bezuinigt de overheid vanaf 2015 nog eens tweehonderd miljoen euro op de publieke omroep. Lees verder