Bezuiniging PO 200 miljoen

vrijdag 01 oktober 2010 / Redactie / geen reacties

De publieke omroep krijgt te maken met bezuinigingen van 200 miljoen euro. Dat zei PVV-leider Geert Wilders 1 oktober bij de presentatie van het regeer- en gedoogakkoord van VVD, PVV en CDA. Volgens de partijen mag de kwaliteit niet lijden onder de bezuinigingen. Als het aanbod toch zou verschralen, moet er een tv-net verdwijnen. Het nieuwe kabinet wil verder dat omroepen nauwer gaan samenwerken en dat de beschikbaarheid van programmagegevens wordt verruimd. Het nieuwe kabinet kondigt verder aan om met voorstellen te komen voor de periode vanaf 2015 voor het aantal tv-netten, de vorm van lidmaatschap van omroepen en de bovengrens van 400.000 leden.

Afbraak
De politici willen dat de themakanalen van de Nederlandse Publieke Omroep (NPO), zoals Humor TV, worden gefinancierd uit de eigen middelen van de diverse zendgemachtigden en dus niet uit belastinggeld. Waar mogelijk moeten omroepen gaan fuseren. Bestuursvoorzitter van de Nederlandse Publieke Omroep (NPO) Henk Hagoort, vindt dat er van bezuinigingen geen sprake is. ‘Dit is afbraak. Dit kabinet wil kennelijk een elitaire omroep voor de grachtengordel. Net als de culturele sector krijgt de publieke omroep een enorme klap. Dit gaat bij de omroep en in de creatieve industrie honderden, mogelijk duizenden banen kosten.’

Reacties omroepen
De KRO spreekt van forse bezuinigingen. ‘Het is wel een duidelijke impuls voor Hilversum voor een definitieve hervorming. De KRO heeft altijd een pleidooi gehouden voor een sterk vereenvoudigd bestel met een handjevol omroepen’, aldus een woordvoerster. Ook de Tros vindt dat de publieke omroep zwaar wordt getroffen. ‘Maar positief punt is dat dit kabinet het belang van een pluriforme omroep, van en voor iedereen, onderschrijft’, aldus een zegsvrouw. De Wereldomroep wordt nu nog betaald uit het budget van het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (OCW). De nieuwe regering wil dat deze omroep wordt ondergebracht bij het ministerie van Buitenlandse Zaken.

Bron: De Telegraaf/ANP

• Bezuinigingen kunst en cultuur

donderdag 26 november 2015

De afgelopen jaren is er veel bezuinigd op kunst en cultuur en hier is nog geen einde aan gekomen. FNV KIEM doet er alles aan om de gevolgen van deze onevenredig grote bezuinigingen zo goed mogelijk op te vangen door bijvoorbeeld het afsluiten van goede sociaal plannen. FNV KIEM bracht ook verschillende partijen bij elkaar om ont… Lees verder