FNV KIEM en Vereniging Crewbelangen bundelen krachten

donderdag 01 juli 2010 / Redactie / geen reacties

FNV KIEM en Vereniging Crewbelangen (VCB) bundelen per 1 juli hun krachten. Samen hopen zij op meer slag- en daadkracht in het verenigen van de belangen van crewleden in de film- en televisiewereld. Na bijna een jaar van gesprekken over de invulling van de samenwerking,  gaan de twee verenigingen gezamenlijk verder. Een belangrijke en noodzakelijke taak is om gezamenlijk de draagkracht onder de leden te versterken en versnippering van belangenbehartiging te voorkomen.

Crewleden 'vogelvrij'
Nederland telt enkele duizenden mensen die werkzaam zijn als crewlid voor film- en televisieproducties. Volgens Martin Kothman, bestuurder FNV KIEM zijn veel van deze mensen ‘vogelvrij’: “Veel crewleden maken draaidagen van soms zestien uur en worden vaak niet goed betaald in relatie tot hun vakmanschap en prestaties. Dit veelal op basis van onduidelijke mondelinge afspraken. Op sociaaleconomisch vlak is er in de filmsector nog veel werk te verrichten. Het wordt tijd dat de branche zich professioneler gaat opstellen. De kwaliteit van de film en audiovisuele productie is er uiteindelijk bij gebaat.” aldus Kothman.

Zaken beter regelen
Simone Galavazi is voorzitter van  Crewbelangen. Zij werkt zelf al meer dan 15 jaar als geluidsvrouw en weet als geen ander hoe het eraan toe gaat in de branche. “Het wordt tijd dat we serieus worden genomen, net als in de wereld van de televisiecommercial. Daar zijn zaken over het algemeen beter geregeld. Crewleden, zoals camera-, licht- en geluidsmensen, krijgen in die branche wat ze verdienen en worden niet uit de markt geconcurreerd of tegen elkaar uitgespeeld.” aldus Galavazi.

Algemene voorwaarden freelancers AV
De samenwerking kent al een eerste resultaat: samen met CNV Media zijn er Algemene Voorwaarden gedeponeerd die door de hele branche gebruikt kunnen worden. Kothman: “Belangrijk is dan ook dat de freelancers in de praktijk zoveel mogelijk van deze voorwaarden gaan toepassen. Pas dan zal de situatie ook ten gunste kunnen veranderen. Want alleen samen kun je slechte voorwaarden wijzigen.”

Keurmerk voor film- en televisieproducenten
Crewbelangen en FNV KIEM werken ondertussen ook aan een keurmerk voor film- en televisie­producenten. Alleen producenten die hun crewleden op de filmsets netjes volgens aanvaardbare normen behandelen krijgen het keurmerk. “Een van de problemen is dat crewleden als zelfstandig ondernemers in beginsel niet onder de Arbeidstijdenwet vallen,”legt Galavazi uit. “In Amerika is dat bijvoorbeeld wel het geval. Daar zijn filmproducenten verplicht zich aan strenge regels te houden”.  FNV KIEM en Crewbelangen verwachten nog voor het nieuwe televisieseizoen een concreet plan voor het keurmerk te kunnen presenteren.

• Arbeidsvoorwaarden freelancers film en tv

dinsdag 02 februari 2010

De voorwaarden waaronder professionele freelance camera- en geluidsmensen werken, staan al jaren onder druk. De markt hanteert het principe: voor jou tien anderen. Het resultaat is een markt waarin steeds meer voor steeds minder moet, waardoor kwaliteit en vakmanschap onder druk komen te staan. Voor de toekomstbestendigheid van de branche is het volgens de… Lees verder

__   _    __   __    ____     _    _     ______    ______