OLON wil vaart achter totstandkoming streekomroepen

dinsdag 05 april 2016 / Redactie / geen reacties

De OLON, de overkoepelende organisatie van lokale omroepen in Nederland, wil vaart zetten achter de vorming van streekomroepen. Kern van het plan is dat de huidige 260 lokale omroepen worden omgevormd tot 50 tot 80 streekomroepen, zo is te lezen op mediamagazine.nl. Ook moeten deze omroepen een ‘lokaal toereikend media-aanbod’ bieden. Dat houdt in dat de organisatie van lokale omroepen professioneler moet worden en dat er op dagelijkse basis nieuws moet worden gebracht op radio, televisie en internet.

Er wordt al heel wat jaren gediscussieerd over de vorming van streekomroepen in Nederland. Inmiddels is er al een aantal samenwerkingen tussen lokale omroepen tot stand gekomen. Dit gebeurt bijvoorbeeld met behulp van regionale mediacentra, waarin lokale omroepen samenwerken. Deze samenwerking vindt ook plaats met andere lokale en regionale media. De OLON vindt de vorming van streekomroepen echter niet overal goed verlopen en wil hier nu meer vaart achter zetten. In het convenant Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG) en de OLON, dat eind vorig jaar is bekrachtigd, staat ook de vorming van streekomroepen centraal.

_    _    __   __    ______     ___      _____      ___
| |  | ||  \ \\/ //  /_   _//   / _ \\   /  ___||   / _ \\