/ Kiem Nieuws

RSS

Bløf heeft sterkste reputatie in Cultuursector Merkenonderzoek

woensdag 02 maart 2016 / Redactie / geen reacties

Het is niet eenzaam, maar vooral eenzijdig aan de Nederlandse entertainmenttop, zo blijkt uit het Cultuursector Merkenonderzoek van Hendrik Beerda Brand Consultancy onder ruim 3.000 Nederlanders. Al 10 jaar vechten de zangers Guus Meeuwis en Marco Borsato om de eerste plaats in het hart van de Nederlander. En waar André Rieu sinds 2006 steevast onze favoriete musicus is, blijken André van Duin en Herman Finkers al jaren de populairste cabaretiers. Maar volgens het onderzoek, dat sinds 2006 tweejaarlijks wordt uitgevoerd, lijkt met Armin van Buuren, Tiësto en Afrojack een nieuwe generatie volkshelden in opkomst die zich steeds steviger nestelen tussen de Nederlandse muziekelite. 

Met enkel een leuk liedje bereik je bij lange na niet de cultstatus van Guus Meeuwis of Marco Borsato, daar is ook een ronkende pr-machine voor nodig’, zegt merkadviseur Hendrik Beerda. ‘Natuurlijk is de kwaliteit van het artistieke product belangrijk, maar als jurylid in de The Voice of Holland of als gast bij De Wereld Draait Door blijf je top of mind bij het grote publiek. Het duurt jaren om zo’n enorm draagvlak op te bouwen onder alle bevolkingsgroepen.’

Bløf en Golden Earring zijn al tien jaar de nummers één en twee 
Ook onder de popbands is het bijna saai aan de top. Sinds 2006 zijn Bløf en Golden Earring de nummers één en twee voor de gemiddelde Nederlander. Ook De Dijk en DIRECT draaien al een decennium mee in de kopgroep. Racoon, Rowwen Hèze en Kensington hebben pas dit jaar een plaatsje op het nationale podium weten te bemachtigen, ondanks dat ze al vele jaren meedraaien in het muziekcircuit.

Ranglijst van popgroepen met de sterkste reputatie in 2016 (+ positie in 2006): 

  1. Bløf (1) 
  2. Golden Earring (2) 
  3. De Dijk (4) 
  4. Racoon (-) 
  5. Rowwen Hèze (-) 
  6. DI-RECT (6) 
  7. Kensington (-)


Per twee jaar worden het maatschappelijk draagvlak, de reputatie en de groeipotentie van alle merken in de Nederlandse cultuursector onderzocht. Sinds 2006 wordt dit onderzoek op nationaal niveau uitgevoerd. In de oneven jaren worden verdiepingsonderzoeken uitgevoerd in alle provincies. Met het Cultuursector Merkenonderzoek Nederland worden de merken uit 17 segmenten onderzocht: : 1. acteurs & regisseurs, 2. beeldend kunstenaars, ontwerpers & architecten, 3. cabaretiers, 4. concert- & festivalorganisatoren, 5. dansers, dansgezelschappen & choreografen, 6. festivals & concertseries, 7. filmhuizen & bioscopen, 8. kortingsregelingen & tegoedbonnen, 9. kunst- & cultuurprijzen, 10. musea & monumenten, 11. musici, dj’s, componisten & dirigenten, 12. muziekgezelschappen, 13. podia, 14. theater- & muziekproducenten, 15. theater- & operagezelschappen, 16. ticketingbedrijven en 17. zangers.

Elk merk wordt op 40 factoren onderzocht: spontane bekendheid, merkkracht (= bekendheid, waardering en binding), persoonlijkheid (16 factoren), prestatie (17 factoren), bezoek/aankoop, intentie tot bezoek/aankoop en groeiverwachting.

Print deze pagina

/ Kiem Reacties

 
  ______     ___      ______     ___     __   __   _    _   
 /_   _//   / _ \\   /_____//   / _ \\   \ \\/ // | || | || 
 `-| |,-   / //\ \\  `____ `   | / \ ||   \   //  | || | || 
   | ||   |  ___  || /___//    | \_/ ||   / . \\  | \\_/ || 
   |_||   |_||  |_|| `__ `      \___//   /_//\_\\  \____//  
   `-`'   `-`   `-`  /_//       `---`    `-`  --`   `---`   
                     `-`